Kraftigt fall för second hand – försäljningen föll med över 40 procent i februari

– Det här är ett bakslag för second hand-marknaden. Efter en stark start på året faller nu försäljningen, vilket tyder på att hushållen håller hårdare i plånboken. Det är en tydlig signal om att den ekonomiska oron är påtaglig, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Mode stod för minsta fallet, rasade ändå 15 procent
Pre Loved-indikatorn kan i år för första gången presentera jämförande siffror med föregående år. Modeförsäljningen inom second hand stod emot bäst, med en nedgång på 15 procent jämfört med förra året. Däremot rasade försäljningen av böcker och tidningar med hela 40 procent. Även möbler och heminredning noterade stora tapp.
Second hand på nätet, som står för en allt större del av den totala försäljningen, såg en minskning med drygt 400 miljoner kronor[HT1] , vilket motsvarar en nedgång på 38 procent. Trots det ökade andelen av försäljningen som sker digitalt från 63 till 68 procent.
Vi ska vara försiktiga med att dra allt för långtgående slutsatser av en enskild månad, och flera faktorer kan ha påverkat, bland annat det milda vädret och en kalendereffekt från förra årets skottår. Men dessa faktorer räcker inte för att förklara hela nedgången.
– Vår bedömning är att hushållens svåra ekonomiska situation och dystra syn på framtiden påverkar konsumtionsviljan, vilket även slår mot försäljningen av second hand, säger Maria Mikkonen.
Senaste pressreleaser



