Lyft för modehandeln i november
– November markerar starten på julhandeln och många konsumenter inledde sina julklappsinköp i samband med att Black Month inleddes. Handelshögtider likt dessa spelar en viktig roll för handelsföretagen och vår förhoppning är att slutspurten på året ska ge handeln ett välbehövligt lyft. En stark julhandel kan vara avgörande för vissa av våra medlemmar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, och fortsätter:
– Trots ett generellt uppsving i modehandeln och att vintern närmar sig rapporterar många av våra medlemsföretag en dämpad försäljning av ytterplagg, vilket sannolikt är en följd av det milda vädret.
Stora skillnader mellan shopping i butik och online
Modehandeln fortsätter att utvecklas olika starkt i butik respektive online. Den fysiska handeln visade en mer dämpad utveckling. Klädförsäljningen i butik ökade med 3,6 procent medan skoförsäljningen minskade med 1,7 procent.
E-handeln stod däremot för betydligt större tillväxt. Klädförsäljningen online ökade med hela 17,2 procent och skohandeln med 14 procent.
– Vi vet med oss att konsumenterna historiskt föredrar att göra sina inköp online under Black Month. Siffrorna vi nu presenterar är en tydlig indikator på att så var fallet även i år. Med det sagt är vi hoppfulla kring att även fysiska butiker kommer att öka på sikt, i takt med att konsumenternas köpkraft stärks, säger Sofia Larsen.
Senaste pressreleaser





