Modehandeln fortsätter uppåt – tredje månaden i rad med tillväxt

Försäljningen av kläder ökade i augusti med 6,3 procent jämfört med samma månad föregående år. Skoförsäljningen steg ännu kraftigare, med 11,9 procent. Därmed är det tredje månaden i rad som både kläder och skor visar en positiv utveckling i detaljhandeln.
– Den positiva trend vi sett under sommarmånaderna är lika glädjande som välbehövlig. Från våra medlemsföretag får vi rapporter om stark försäljning och välbesökta butiker, där konsumenter är särskilt intresserade av höstens nyheter. Det gäller såväl låg, mellan och premiumsegmentet, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Budgetutspel välkomnas av branschen
Branschen har länge pressats av höga kostnader och förändrade konsumtionsmönster till följd av en ihärdig lågkonjunktur. De senaste budgetbeskeden från regeringen, om diverse åtgärder för att stärka handeln, ses därför som välkomna och viktiga för att skapa framtidstro.
– Modehandeln behöver långsiktiga villkor för att kunna fortsätta investera och utveckla sina verksamheter. Att regeringen nu gör stora satsningar på att stärka konsumenternas köpkraft, är därför mycket välkommet. Vi ser det som en tydlig signal om att det nu finns en förståelse för hur viktigt ett välmående handelsland faktiskt är för Sverige, säger Sofia Larsen och fortsätter:
– Ett ytterligare kvitto på detta är att vi äntligen hörsammats i frågan om sänkta arbetsgivaravgifter för unga. Nu kommer fler företag inom modehandeln våga ta steget och anställa fler i åldrarna 19 till 23. För vissa av dem kan det vara det första mötet med arbetslivet. Här spelar handeln en väldigt viktig roll, avslutar Sofia Larsen.
Senaste pressreleaser



