Ny prognos: Stark utveckling för e-handeln fram till 2035

E-handelns utveckling under de senaste decennierna visar inga tecken på att avta. Enligt prognoser i Svensk Handels rapport ”Läget i handeln” kommer e-handeln att utgöra mellan 24 och 29 procent av den totala försäljningen i detaljhandeln 2035.
Pressmeddelande 2025-10-01
Läget i handeln visar på att nästan var femte svensk handlar på Temu eller Shein varje månad.

Det innebär en kraftig ökning jämfört med 2024 då 15 procent utgjordes av köp på nätet. Trots detta spås den fysiska butiken fortsatt ha en stark och viktig roll inom den svenska handeln, då allt fler e-handelsföretag nu också öppnar fysiska butiker.

– Handeln kommer alltid att finnas där människor rör sig. Det är inte förvånande att e-handeln fortsätter att utvecklas och blir en allt viktigare del av den svenska handeln. Men det betyder inte att den fysiska butikens roll minskar. Tvärtom tror vi att framtidens handel präglas av en stark närvaro såväl i städer och handelsplatser som online, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Den totala detaljhandeln bedöms växa med 2,3 procent per år fram till 2035, där sällanköpsvaruhandeln väntas växa med 3,6 procent per år och dagligvaruhandeln med 0,5 procent per år. Prognosen över dagligvaruhandelns svaga tillväxt förklaras av att befolkningen bedöms växa långsamt framöver.

Nästan var femte svensk handlar på Temu eller Shein varje månad

Rapporten visar att den svenska lågprishandeln är här för att stanna. En ihärdig lågkonjunktur har medfört att konsumenterna blivit alltmer prismedvetna, vilket bekräftas av att 94 procent av svenskarna handlade lågpris någon gång under 2024 och att i snitt 60 lågprisköp gjordes per konsument under året.

Men det är inte bara den svenska lågprishandeln som har ökat i takt med att lågkonjunkturen tog fart. Så gjorde även inköpen från onlineplattformar från tredje land, särskilt från Temu och Shein. ”Läget i handeln” visar att nära var femte svensk i åldern 20–69 år handlar något från Temu eller Shein varje månad. Kvinnor handlar klart mest, och konsumenterna finns i alla ålderskategorier. Det är en oroande utveckling som visar att köpbeteendet har satt sig bland konsumenterna.

Utöver att utgöra ett direkt hot mot svenska handelsföretag och arbetstillfällen genom att konkurrensen inte sker på lika villkor, riskerar produkterna som köps in från plattformarna att utgöra direkta hälsorisker, enligt flertalet myndigheter. Svensk Handel kräver fortsatt politisk handling för att stävja osund konkurrens och osäkra produkter.

– Svensk Handel välkomnar konkurrens, men den måste ske på lika villkor. Vi har under flera års tid påtalat riskerna med att låta kinesiska onlinegiganter spela enligt helt andra regler än svenska företag. Om ingenting görs är vi oroliga för att företag tvingas lägga ner, arbetstillfällen går förlorade och att våra städer blir lidande. Det borde ligga i våra folkvalda politikers intresse att agera resolut i frågan, säger Sofia Larsen.

Branschrapporten ”Läget i handeln” publiceras en gång per år och innehåller spaningar och analyser kopplade till handelns dagsaktuella läge. Årets rapport innehåller en översikt av de senaste handelstrenderna samt intervjuer med handelsföretag och personer kopplade till handeln. Därutöver finns även en prognos fram till 2035 kring detaljhandelns utveckling.

Kontakt