Osäkerheten kvarstår - handelsföretagen fortsatt pessimistiska

Svensk Handels Handelsbarometer för februari visar att framtidsförväntningarna inom sällanköpsvaruhandeln visserligen stärktes något, medan de var oförändrade inom dagligvaruhandeln och föll inom partihandeln. Generellt är det dock fortsatt en pessimistisk syn på kommande tre månader inom branschen.
Pressmeddelande 2025-02-25
Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln ökar något, men fortfarande en bra bit under 100.

De främsta anledningarna är att osäkerheten fortsatt är stor kring ränteläget, hushållens fortsatt svaga köpkraft och de säkerhetspolitiska riskerna i omvärlden.

Sällanköp upp, medan läget för dagligvaror är oförändrat

Framtidsindikatorn för sällanköpsvaruhandeln ökade med 1,7 enheter till 93,0 i februari, där förväntningarna på försäljningen steg mest. Inom dagligvaruhandeln var indikatorn oförändrad på 96,6, där en försäljningsuppgång vägdes upp av lägre lönsamhetsförväntningar.

–  Att framtidsförväntningarna stiger inom sällanköpshandeln är givetvis välkommet, men fortsatt ser många handelsföretag med oro på kommande tre månader. Det finns en stor osäkerhet kring fortsatta räntesänkningar, och om räntan lämnas oförändrad på nuvarande nivå kommer det att slå mot återhämtningen i branschen, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Fortsatt trögt för partihandeln

Partihandeln backade 2,7 enheter till 95,7, med tydligt fallande förväntningar på både lönsamhet och försäljning. Trots vissa ljuspunkter är osäkerheten alltså fortsatt stor. Inflationen blev högre än väntat i januari, vilket har fått Riksbanken att signalera en mer avvaktande hållning kring framtida räntesänkningar. Samtidigt kan man notera en ökad säkerhetspolitisk oro i Europa den senaste veckan, vilket skulle kunna påverka både näringslivet och hushållens konsumtionsvilja.

– Många handelsföretag avvaktar just nu och försöker skapa sig en förståelse gällande vart ekonomin är på väg. Lönsamhetsförväntningarna ligger fortsatt på låga nivåer, och det råder en osäkerhet kring hur hushållen kommer att agera framåt. Färre än hälften av handlarna tror på en förbättring under kommande månader, vilket är ett tydligt tecken på att vi fortsatt har tuffa månader framför oss, säger Sofia Larsen.

Så förklaras Handelsbarometern

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.

Kontakt