Rekordmånga planerar att handla under Black Week
Black Week är en intensiv period för handelsföretagen. Intresset hos konsumenterna ökar i flera åldersgrupper och i snitt planerar man att sprida sina köp över fler produktkategorier än i fjol.
– Hushållens ekonomi har stärkts under året, vilket gör att fler känner att de har utrymme att konsumera. Det skapar goda förutsättningar för en stark Black Week och ett välbehövligt uppsving för många medlemsföretag, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Samtidigt väljer fler att avstå från att handla av ekonomiska skäl. Totalt anger 34 procent att de inte planerar att handla av ekonomiska orsaker. Bland unga 18 till 24 år har andelen som avstår av ekonomiska skäl mer än fördubblats jämfört med i fjol, till 63 procent.
Ökat intresse för dyrare köp
Kläder, hemelektronik och skönhetsprodukter är fortsatt de tre kategorier som flest konsumenter planerar att handla under Black Week. Intresset ökar också för mer kapitalintensiva kategorier som möbler och heminredning. Konsumenterna planerar dessutom att handla i fler kategorier i snitt än tidigare år, vilket stärker prognosen om en högre total försäljning.
– Black Week är och kommer att förbli en av handelns största försäljningsperioder, särskilt givet att den i dag också är startskottet för julhandeln. Vi ser nu tecken på att tillväxten i större utsträckning drivs av att fler handlar, snarare än att varje kund spenderar mer, säger Maria Mikkonen.
Korrekt prisinformation är viktigt – men svepande kritik är inte gynnsam
Under Black Week ställs handeln inför både ett högt tempo och höga förväntningar från konsumenterna. Prisinformationslagen innebär ytterligare krav på handelsföretagen, varför Svensk Handel har tagit fram vägledning för att misstag ska kunna undvikas. Tyvärr vittnar många företag fortsatt om bristen på adekvat vägledning från Konsumentverket.
– Företagen ska följa de lagar och regler som finns på plats, om detta råder inga tvivel. Men likt varje år målas det nu upp en direkt felaktig bild av att handeln satt i system att vilseleda kunder. Inget seriöst handelsföretag har något att vinna på att föra kunder bakom ljuset. Samtliga av våra medlemsföretag vill göra rätt för sig och det hade varit klädsamt om vi kunde få en mer nyanserad diskussion kring prisinformationslagen, säger Martin Kits, chef för näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel och fortsätter:
– Man ska alltid göra sin research, men man ska inte tro att man automatiskt ska bli lurad om man handlar under Black Week.





