Skor lyfte modehandeln i januari

Svensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen. Totalt ökade försäljningen av kläder med 3,9 procent jämfört med januari 2024, medan skoförsäljningen steg med 11,4 procent. Stilindex innehåller den här månaden dessutom en premiär för prissegmentering.
Pressmeddelande 2025-02-14
stilindex mode

– Det är ett styrkebesked att modehandeln inleder året förhållandevis starkt. Ser vi till klädhandeln så är det viktigt att poängtera att januari 2024 var en tuff månad, varför vi inte kan dra allt för långtgående slutsatser ännu. Desto mer glädjande är skohandelns fina utveckling.  Vi hoppas nu på fortsatt positiva siffror under månaderna som kommer, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Januari 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

3,9%

2,2%

8,9%

Skor

11,4%

10,5%

14,4%

Skohandeln drivande i branschen

Skohandeln växte kraftigt både i fysisk butik och inom e-handeln. Försäljningen i fysiska skobutiker ökade med 10,5 procent, medan e-handeln för skor noterade en större uppgång på 14,4 procent jämfört med samma period föregående år.

Även klädhandeln visade en positiv trend, men i något lägre takt. Den fysiska klädhandeln ökade med 2,2 procent, medan e-handeln växte med 8,9 procent.

Starka siffror för damkläder – men utmaningar för barnsegmentet

Damkläder var den starkaste kategorin inom klädsegmentet och ökade med 11,7 procent jämfört med januari 2024. Herrkläder ökade mer blygsamt med 2,4 procent, medan barnkläder och skor noterade en nedgång på 8,2 procent.

– Vi ser en tydlig trend där damkläder och skor driver försäljningen framåt, medan barnkläder har en något tuffare utveckling. Här tror vi att den generellt svaga köpkraften kan ses som en bidragande faktor, säger Sofia Larsen.

PREMIÄR
Segmentering: Premiumsegmentet backar

För första gången kan vi nu presentera en prissegmentering. Baserat på tillgänglig prisinformation har snittpriser inhämtats från aktörernas egna kanaler. Utifrån det har gränsvärden definierats och aktörerna har fördelats i tre nivåer. Det ger en mer detaljerad beskriving av läget.

När det gäller prisnivåer visar Stilindex att låg- och mellanprissegmenten ökade med 4,7 procent respektive 9,0 procent, medan premiumsegmentet noterade en nedgång på 4,0 procent.

– Det Svensk Handels, och andra aktörers, rapporter nu visar är att konsumenterna fortsatt håller hårt i plånboken. Visserligen ser vi hur konsumtionen sakta men säkert rör sig uppåt. Det finns alltså ett ljus i slutet av tunneln, men det är viktigt att poängtera att ingen ännu vet hur lång tunneln faktiskt är. Utmaningarna för svenska handelsföretag består, avslutar Sofia Larsen.

Ackumulerade siffror?

Under hösten 2024 utökades Stilindex med fler svarande företag och försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker samt e-handelns utveckling började publiceras. Med utvecklingen av indexet inleddes en ny mätperiod, vilket innebär att det ännu inte finns någon ackumulerad försäljningsutveckling för det aktuella året. I takt med att data kommer in kommer de också att publiceras.

Kontakt
Nedladdningsbart material
Dokument
Stilindex januari 2025_1.pdf
Stilindex januari 2025_1.pdf