Stark second hand-bransch tappade fart under Black Week

Andelen konsumenter som valde att handla second hand steg däremot något under månaden, vilket visar att intresset för begagnade varor fortsätter vara starkt. Den totala omsättningen i november var 1,2 miljarder kronor. Och 3 av 10 konsumenter uppger att de handlade begagnat under månaden.
– Det är tydligt att second hand har en trogen kundkrets. Även under en månad som november, då nyförsäljningen drar stor uppmärksamhet, ser vi ett stabilt intresse för begagnade produkter. Det är ett tecken på att hållbarhet fortsätter att vara en viktig fråga för många konsumenter, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel och fortsätter:
– Det är glädjande att frågan om sänkt moms på second hand nu börjar ta fart även bland politiker. Det är en fråga Svensk Handel drivit under en längre tid, och något som vi på allvar skulle bidra till en mer hållbar konsumtion. Det är dags att agera.
E-handeln lyfter – fysiska butiker minskar något
Medan försäljningen inom second hand på nätet ökade något i november, sjönk omsättningen i fysiska butiker med över 20 procent jämfört med oktober. Det understryker de utmaningar som många butiker står inför, särskilt när kampanjveckor som Black Week driver konsumenterna mot nyförsäljning.
Heminredning en ljuspunkt i november
Second hand-försäljningen av möbler och heminredning steg kraftigt i november, med över 50 procent, en utveckling som är i linje med tidigare säsongsmönster. November och december är traditionellt starka månader för denna kategori, då många ser över sina hem och köper julklappar. Totalt omsatte kategorin 306 miljoner i november.
– Den positiva utvecklingen för möbler och heminredning visar att konsumenter uppskattar second hand som ett hållbart och prisvärt alternativ – särskilt under årets kalla och mörka månader, säger Maria Mikkonen.
December en stark försäljningsmånad
Trots en utmanande månad för second hand är framtidsutsikterna för segmentet ljusa. December är en stark försäljningsmånad, även för begagnade varor, med möjligheter att locka konsumenter som söker unika och hållbara julklappar. Svensk Handels julprognos visar på att en av fyra konsumenter planerar att handla åtminstone en present second hand.
Senaste pressreleaser



