Starkare second hand-marknad i april

– Det är positivt att försäljningen nu stabiliseras efter två svagare månader. Vi ser att intresset bland konsumenterna fortsatt är starkt, och att e-handeln fortsätter att växa, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Second hand-mode hade ett blandat utfall. Trots att rekordmånga konsumenter – över 14 procent – handlade i kategorin, minskade försäljningen med 16 procent jämfört med april i fjol. Böcker och tidningar visade fortsatt svaghet med ett tapp på 30 procent, medan begagnade möbler och heminredning ökade med 52 procent jämfört med april 2024.
– Försäljningskurvan vände i rätt riktning i april, men utvecklingen mellan olika kategorier är spretig. Andelen som handlade second hand var högre i april i år än motsvarande månad förra året, vilket indikerar att intresset för second hand inte på något sätt är på väg att falna, säger Maria Mikkonen.
Sammantaget visar Pre Loved-indikatorn att marknaden tagit ett kliv bort från den negativa trend som präglade inledningen av året.
– Second hand har blivit en naturlig del av konsumenternas köpmönster. Det gäller för branschen att fortsätta utvecklas för att möta konsumenternas krav – såväl när det gäller utbud, tillgänglighet, pris och totalupplevelse. Politiken har också ett ansvar i att främja hållbar konsumtion. Vi fortsätter att påtala vinningarna som sänkt moms på second hand skulle medföra säger Maria Mikkonen.
Pre Loved-indikatorn – april 2025 i korthet
-
Omsättning: 1,2 miljarder kronor (–1 % från april 2024)
-
Andel som handlat second hand: 25 %
-
Andelen som handlat second hand via nätet: 68 %
-
Mest populärt: Mode (391 miljoner kronor)
-
Störst ökning: Möbler och inredning (+52 % från april 2024)
-
Störst nedgång: Böcker, tidningar m.m. (–30 % från april 2024)
Senaste pressreleaser



