Svensk Handel lanserar program för att stärka handelns konkurrenskraft

Handeln är en av näringslivets största arbetsgivare och drygt var tionde person som har ett jobb att gå till arbetar inom handeln. Totalt handlar det om cirka 600 000 jobb. Det pressade ekonomiska läget har inneburit försäljningen sjunkit som en sten och handeln befinner sig i en lågkonjunktur. Läget är mycket tufft för många företag. Svensk Handel anser att behovet av reformer är stort – såväl på kort sikt för att dämpa krisen, som på längre sikt för att stärka svensk konkurrenskraft.
- Konkurrensen inom handeln sker globalt men priserna sätts lokalt. Idag tvingas svenska handelsföretag bära högre arbetskraftskostnader, högre skatter och ett tuffare regelverk. Vi vill se konkurrens på lika villkor, säger Martin Kits, avdelningschef för Näringspolitik och opinionsbildning på Svensk Handel.
40-tal reformer för stärkt konkurrenskraft
Svensk Handels nya näringspolitiska program innehåller förslag på ett 40-tal reformer. Det handlar om att stärka den svenska handelns internationella konkurrenskraft, gynna företagens ambitiösa hållbarhetsarbete och ta krafttag för en trygg och säker handel.
- Vi har högt ställda förväntningar på regeringen. Vi efterlyser en företagsvänlig politik som fokuserar på att ge rätt förutsättningar för handeln. Det är den bästa medicinen för att behålla de jobb vi har men också för att på sikt skapa nya friska jobb, säger Martin Kits.
Svensk Handel vill bland annat se:
- Sänkta arbetsgivaravgifter.
- Konkurrens på lika villkor - höjda krav på online-marknadsplatser.
- Avskaffad mängdrabatt - upprepad brottslighet ska straffas hårdare.
- Effektiviserat tillträdesförbud.
- Slopad moms på second hand produkter.
Senaste pressreleaser



