Svensk Handel välkomnar sänkta arbetsgivaravgifter för unga

– Som Sveriges största bransch för unga anställda är det här naturligtvis mycket goda nyheter. Vi är en av de branscher som tydligast och längst har efterfrågat sänkta arbetsgivaravgifter. Det skapar möjlighet till fler arbetstillfällen och arbetade timmar, inte bara för unga. Det hjälper också till att öka konkurrenskraften och förhoppningsvis lätta på den ekonomiska bördan för många pressade handelsföretag, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Var femte karriär startar i handeln och nära 100 000 unga arbetar i branschen. En sänkning av arbetsgivaravgifterna skapar alltså möjligheter för tillväxt och konkurrenskraft.
Svensk Handel vill se en permanent sänkning av arbetsgivaravgifterna
– Höga arbetsgivaravgifter är ett av de största tillväxthindren för företagen, och därför är det mycket positivt att regeringen nu har lyssnat på stora delar av näringslivet. Förhoppningen är nu att denna sänkning förblir permanent och att vi på sikt närmar oss OECD-snittet. Detta krävs för att säkerställa Sveriges framtida konkurrenskraft – inte minst inom handelsbranschen, säger Sofia Larsen.
Svenska företag betalar i dag cirka 12 procentenheter mer i arbetsgivaravgifter än sina konkurrenter i andra länder. För handelsbranschen innebär det cirka 30 miljarder mer per år.
Senaste pressreleaser



