Svenskt Mode 2025: En bransch i omställning – men fortsatt motor för tillväxt och export
Svenskt mode fortsätter stärka sitt globala genomslag. På bara några år har modeexporten fördubblats och uppgår nu till cirka 41 miljarder kronor per år, vilket skapat över 12 000 arbetstillfällen i Sverige.
– Det svenska modets betydelse för samhällsekonomin är fortsatt stor. Modebranschen omsätter 178 miljarder kronor och står för 0,7 procent av BNP. Branschen bidrar med 22 miljarder kronor i skatteintäkter vilket gynnar den gemensamma välfärden. Svenskt mode skapar arbetstillfällen, stärker exporten och driver innovation. Vi ska vara stolta över en industri som förenar globala varumärken med lokala företag och som är en central del av svensk handel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Samtidigt är branschen i en kraftig transformation. Sedan 2019 har 1 400 modeföretag försvunnit från marknaden och 1 670 kläd- och skobutiker har stängt sedan 2017, till följd av pressad lönsamhet och höga hyreskostnader – särskilt i storstäder där hyran kan motsvara 24 % av omsättningen.
Den ökande konkurrensen från kinesiska lågprisplattformar som Shein och Temu har dessutom satt ytterligare press på branschen, då de tar marknadsandelar på ojämna villkor och utan att alltid följa EU:s regelverk.
Trots utmaningarna finns stark optimism inför framtiden. Second hand-marknaden växer i kraftig takt, där mode står redan för 28 procent av den totala begagnathandeln. Inom tio år väntas second hand-mode omsätta 20 miljarder kronor, drivet av ökad klimatmedvetenhet, ekonomiska incitament och nya digitala plattformar.
– Svenskt mode befinner sig i ett av sina mest dynamiska skeden. Samtidigt som branschen ställer om ser vi en ny generation talanger, företag och konsumenter som driver ansvar, innovation och global relevans. Det är en kraft som kommer forma en ny era av modebranschen, säger Jennie Rosén, vd på Swedish Fashion Council.
Teknikutvecklingen öppnar även nya tillväxtmöjligheter. Digitalisering, automation och nya AI-lösningar effektiviserar både butik och e-handel och stärker branschens konkurrenskraft.
– Sverige ligger i framkant när det gäller teknisk innovation inom modeindustrin. AI-lösningar, digitalisering och automation driver effektivitet och konkurrenskraft. Samtidigt visar branschens utveckling att fysiska mötesplatser och nätverk för kunskapsutbyte fortsatt spelar en central roll – för att samla kraft, skapa nya affärsmöjligheter och stärka Sveriges position som global föregångare. Vägen framåt ligger i att agera som en stark samlad bransch, där aktörer samverkar och tillsammans möter framtidens utmaningar säger, Helena Waker, vd på Trade Partners Sweden och Stockholm Fashion District
”Svenskt Mode” är en återkommande rapportserie som följer utvecklingen inom en av Sveriges mest betydelsefulla och förändringsdrivna branscher. Rapporten tas fram gemensamt av Svensk Handel, Swedish Fashion Council och Stockholm Fashion District.
Senaste pressreleaser





