Tuff februarimånad för modehandeln

Kläder som helhet minskade med 4,1 procent, och damkläder visade en marginell uppgång medan försäljningen av herrkläder sjönk markant.
Februari 2025 |
Total handel |
Fysisk handel |
E-handel |
Kläder |
-4,1% |
-5,8% |
1,7% |
Skor |
-5,3% |
-4,3% |
-8,5% |
Månadens Stilindex visar även på skillnader mellan de olika segmenten på marknaden. Premiumsegmentet, som baseras på de högsta snittpriserna, noteras för den sämsta utvecklingen med ett tapp på 6,0 procent.
Högre inflation och en minskad tro på framtida räntesänkningar bidrar till en dämpad efterfrågan på bland annat skor och kläder.
Kommentarer från Svensk Handel
– Februari blev ingen ljusning för modehandeln, snarare tvärtom. Vi ser en nedgång, och vi kan konstatera att marknaden för kläder och skor är inne i en långvarig svacka. Det milda februarivädret påverkar försäljningen av vinterplagg, men det är inte hela förklaringen. Konsumenterna håller fortsatt hårt i sina pengar, och osäkerheten är större än på länge. Det är uppenbart att branschen fortsatt möter stora utmaningar, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
– Vi ser inga tecken på att den här lågkonjunkturen släpper taget. Det innebär att företag i modebranschen står inför fortsatt hårda tider. För att klara sig krävs såväl innovation som ekonomisk uthållighet – och den dystra sanningen är att även i övrigt välmående företag riskerar att slås ut i dessa tuffa tider, avslutar Sofia Larsen.