Välkommen uppgång för modehandeln i juli

Kläd- och skohandeln fortsatte att växa i juli, visar Stilindex från Svensk Handel. Totalt ökade kläder med 4,4 procent och skor med 12,1 procent jämfört med den svaga juliförsäljningen i fjol.
Pressmeddelande 2025-08-14
kladbutik

Den starkaste utvecklingen sågs inom e-handeln, där försäljningen av skor steg med 14,4 procent och kläder med 5,9 procent. Lågprissegmentet ökade med 9,0 procent, medan premiumsegmentet istället backade med 4,1 procent.

Juli 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

+4,4%

+4,1%

+5,9%

Skor

+12,1%

+11,8%

+14,4%

Kommentarer från Svensk Handel

– Att lågprishandeln går bäst speglar det generella läget i ekonomin. Konsumenternas köpkraft befinner sig fortsatt på en låg nivå, vilket gör att företag med ett lågprisfokus ser ett ökat inflöde av kunder. Detta bekräftas av månadens siffror där trycket på såväl rea-varor som ordinarie sortiment varit förhållandevis starkt, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Juli blev även en stark månad för den fysiska handeln, särskilt för skor där försäljningen steg med 11,8 procent. Damkläder och damskor hade en stark utveckling med uppgångar på 7,0 respektive 15,9 procent. Barnsortimentet gick däremot trögt och ökade endast med 0,9 procent.

– Sommarrean och det fina vädret har gett en skjuts åt försäljningen. Att både e-handeln och den fysiska handeln växer visar att kunderna fortsatt söker sig till flera plattformar och att kampanjer och säsongsvaror lockat en bred publik under juli, säger Sofia Larsen.

Juli är, efter ett starkt resultat föregående månad, den andra månaden i rad med en tydlig tillväxt. Det kan alltså konstateras att modehandeln hittills haft en gynnsam sommar.

– Vi hoppas att denna positiva trend håller i sig framåt hösten och vintern. Från många av våra medlemmar hör vi att inledningen av augusti varit stark, men alltjämt är det för tidigt att prata om att vinden har vänt för modehandeln. Kommande månader blir alltså extremt viktiga och vi fortsätter att betona vikten av att stärka konsumenternas köpkraft, avslutar Sofia Larsen.

Kontakt
Nedladdningsbart material
Dokument
Stilindex juli 2025.pdf
Stilindex juli 2025.pdf