Remissyttrande angående Tillfälligt sänkt mervärdesskatt på livsmedel Er ref: Fi2025/01687
Remissvar I går
Dela den här sidan
Svensk Handel som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln med cirka 260 000 med¬arbetare får med anledning av remissen anföra följande:
 

Allmänna synpunkter om förslaget

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisation för såväl dagligvaruhandeln som livsmedelsgrossister. Med det så säljs huvuddelen av alla livsmedel genom våra medlemsföretag oavsett om kunden är ett hushåll, en restaurant, ett hotell eller offentlig verksamhet såsom sjukhus, skolor och äldreboenden. 
 
Sverige, det svenska näringslivet och Svensk Handels medlemsföretag har under flera år väntat på att ekonomin, och därmed hushållens konsumtion, ska stärkas efter pandemi, inflation och lågkonjunktur. Detta har dock dröjt vilket påverkat lönsamheten inom många verksamheter mer eller mindre drastiskt. Med detta är regeringens samlade åtgärder för att stärka hushållens ekonomi och köpkraft, däribland sänkningen av momsen på livsmedel, välkomna.
 
Svensk Handel är därmed positiva till, och tillstyrker, förslaget om tillfälligt sänkt moms på livsmedel.
 
Det finns dock några aspekter som Svensk Handel vill lyfta. Samtidigt som det är mycket positivt att momsen sänks då det ger hushållen bättre marginaler och därmed större konsumtionsutrymme så innebär den föreslagna sänkningen ingen lättnad för livsmedelsgrossisternas kunder i form av hotell, restauranger och offentlig verksamhet. Givet den pressade ekonomiska situationen de senaste åren hade det varit välkommet att hela livsmedelskedjan hade omfattats likt den gjorde vid förra sänkningen. Det kommer med nuvarande förslag uppstå en snedvriden konkurrens mellan mat som äts på plats och mat som handlas hem. 
 
Två aspekter, som också lyfts i promemorian, gäller de administrativa kostnaderna samt effekten av att åtgärden är tillfällig. 
 
De administrativa kostnaderna drabbar främst de företag som kommer att behöva förhålla sig till dubbla momssatser. För restaurangbranschen, som är en viktig kundgrupp för livsmedelsgrossisterna, beräknas de ökade kostnaderna årligen uppgå till 300 miljoner kronor. 
 
Vad gäller att åtgärden föreslås vara tillfällig anges i promemorian att ”en tillfälligt förändrad mervärdesskatt innebär en ökad administrativ kostnad av engångskaraktär för berörda företag då de behöver ställa om i sina redovisningssystem och anpassa sig till den nya mervärdesskattesatsen. När mervärdesskattesatsen återgår till 12 procent behöver företagen återigen ställa om i sina system”
 
Till detta kommer gränsdragningsproblematik för restauranger som säljer såväl hämtmat som mat på plats samt verksamheter som har restaurangverksamhet som en del av annan verksamhet. Gränsdragningsproblematiken skapar risk för såväl fel som fusk och framför allt en rejäl portion krångel, vilket var ett dokumenterat problem förra gången det var olika momssatser.
 
Med det så hade det varit att föredra att momsen sänktes generellt och att sänkningen gjordes permanent. 
 
SVENSK HANDEL
 
 
Martin Kits
Chef Näringspolitik och opinionsbildning
 
Henrik Ekelund
Policy- och planeringsansvarig