Svensk Handel som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln med cirka 260 000 medarbetare får med anledning av remissen anföra följande:
Allmänna synpunkter
Handeln är en nyckel till ökad livskvalitet och en av förutsättningarna för att klara av vår gemensamma välfärd. Handeln bidrar nationellt med 12 procent av jobben, 11 procent av Sveriges BNP och säkrar välfärden genom att bidra med 360 miljarder i skatteintäkter. Handeln är också viktig för ungas start i arbetslivet. En fjärdedel av alla svenskar börjar sin karriär i handeln och ungefär 20 procent av alla sysselsatta ungdomar är idag anställda i handeln.
I Stockholm är närmare 85 000 personer, 11 procent av alla sysselsatta, anställda inom handeln vilket gör handeln till stadens tredje största arbetsgivare. Dessutom är handeln en betydelsefull del av en framgångsrik besöksnäring. 36 procent av turismens omsättning hamnar i handeln. Därför är satsningar på handeln inte enbart en fråga om livskvalitet utan också en fråga om att klara Sveriges och även Stockholms ekonomi.
Synpunkter på utredningens förslag
I tjänsteutlåtandet till kommunstyrelsen, daterat 2025-06-12, framgår det att näringslivspolicyn i första hand är ett internt styrdokument för Stockholms stad och att målgruppen främst är chefer och medarbetare i stadens egna verksamheter. Här står det att läsa att
- målet för stadens näringslivsarbete är att nya företag ska startas, fler företag ska vilja etablera sig här och att företag som redan finns i staden ska vilja stanna kvar och växa.
- företagen ska uppleva att Stockholm har ett företagsklimat som främjar olika former av näringslivsverksamhet.
- näringslivet ska uppleva att de är en viktig partner till staden, bidrar till att bygga staden och göra den levande och attraktiv att de är möjliggörare för att möta fler av stadens utmaningar.
Detta tycker Svensk Handel är bra målsättningar liksom att policyn ska bidra till att staden utvecklar organisation och arbetssätt samt vägleder i hur verksamheter ska prioritera insatser som underlättar för företag att starta, verka och växa i Stockholm.
Det vi saknar i näringslivspolicyn är själva arbetssättet, hur det rent praktiskt ska gå till;
- hur ska kommunen bli bättre?
- hur hanteras de olika punkterna i vägen fram mot målbilden?
- vem har huvudansvar och är den direkta kontakten in för näringslivet när frågor uppstår?
- ett tydligare fokus på att arbeta nära näringslivet, se till att krångel undviks och att handläggningstider kortas är önskvärt
- även frågor som berör trygghet behöver förtydligas
De sju ramvillkor som är grund för att arbetet med ett gott näringslivsklimat ska fungera står Svensk Handel bakom och vill med utgångspunkt från dessa yttra oss på några av målpunkterna för de olika ramvillkoren som är av särskild vikt för handeln.
Effektiv myndighetsutövning och god företagsservice
För en bransch i ständig förändring som handeln är det oerhört viktigt att kompetensen om branschens vardag, villkor och behov säkerställs hos både politiker och tjänstemän. Detta inte minst då handeln är förutsättningen för fler av målen i näringsstrategin och satsningarna i etableringspolicyn samt då i stort sett alla förvaltningar inom Stockholms stad på ena eller andra sättet arbetar med förutsättningarna för en välfungerande attraktiv handel runt om i staden.
I en så stor organisation som Stockholm stad blir det extra viktigt att se till att det är enkelt att göra rätt för företagen och att kontaktvägarna in till stadens tjänstemän är tydliga för hjälp i olika frågor.
Attraktiv stadsmiljö
Svensk Handel välkomnar samtliga punkter under arbetet för en attraktiv och trygg stadsmiljö där dialog med näringslivet är kodordet för att lyckas skapa en trygg och attraktiv miljö.
Svensk Handel uppskattar skrivningen att näringslivets behov tas med tidigt i stadsplaneringen och stadsutvecklingsprocessen. Här vill vi understryka vikten av att handeln involveras tidigt då det vår näring lägger grunden för var invånarna vill vara och även till att andra branscher väljer att etablera sig i Stockholm. Vi menar dock att det är viktigt att låta näringslivet företräda sig själva i dessa processer. För handelns del sker stora förändringar och det är när vi kan medverka i det kommunala arbetet som vi kan skapa långsiktiga och hållbara lösningar.
Arbetet med platssamverkan är något som under de senaste åren diskuterats flitigt. Svensk Handel har under åren deltagit i olika initiativ och det vi kan konstatera är att ingen plats är den andra lik och därmed blir det viktigt att utgå från respektive plats förutsättningar och utveckla samarbetet därefter. För handelns del är det viktigt att platsen utvecklas ur ett attraktionsperspektiv där trygghet, säkerhet och ett lönsamt näringsliv står i fokus.
God infrastruktur, bra framkomlighet och internationell tillgänglighet Detta är ett område som är av yttersta vikt för en väl fungerande handel och därmed en levande stad. Här blir det dock extra viktigt att poängtera att dialogen med näringslivet behöver vara tät öppen och transparant. I arbetet med infrastrukturfrågor gäller det även att se till att det finns långsiktighet i det arbete som görs och att det hellre arbetas med morötter än med piskor.
Tillgång till kompetens
Kompetensförsörjning är en av handelns stora framtidsutmaningar. Svensk Handel står helt bakom Stockholms stads ambition att samarbeta nära näringslivet och branschföreträdare för att skapa nya strategier och åtgärdsprogram för utbildning på alla nivåer.
God livskvalitet I detta ramverk saknar Svensk Handel en punkt som rör handel. Handeln är, som tidigare beskrivits, en aktör med ett stort samhällsansvar. Genom att handeln är en central mötesplats och ser till att det finns varor och service till både invånare, besökare, företag och offentliga institutioner såsom skola och omsorg har handeln en samhällsbärande. Något som bör uppmärksammas för att synliggöra det faktumet för stadens alla medarbetare.
Etableringsstrategi Stockholms stad
Målet för stadens etableringsfrämjande arbete är att hela Stockholm ska attrahera fler företagsetableringar, investeringar och växande företag samt behålla befintliga företag.
Svensk Handel saknar även i detta dokument tydligare skrivningar om handeln. Trots att handeln är stadens tredje största arbetsgivare nämns branschen inte bland de styrkebranscher som har identifierat. Detta även fast handeln svarar mot de prioriteringar för etableringar som beskrivs:
- främjar tillväxt, innovation och konkurrenskraft och arbetstillfällen
- främjar hållbar stadsutveckling, grön omställning och cirkularitet
- främjar en trygg, sammanhållen och attraktiv stad
Utöver att handeln i sig är en betydelsefull bransch som är viktig för både invånare och besökare är det också av stor vikt att ha en väl fungerande och attraktiv handel på plats för att ändra branscher ska kunna lockas till att etablera sig här.
Svensk Handel förstår att det är av vikt för staden att vara en av världens mest attraktiva och konkurrenskraftiga storstäder, men att bygga sin etableringspolicy utifrån det perspektivet menar vi är för snävt.
Bland de styrkebranscher som lyfts i strategin finns inte handeln med trots att den, som nämnts ovan, är Stockholms tredje största arbetsgivare och är av stor betydelse för det ramverk som nämns i näringslivspolicyn. Bland de näringar som ska prioriteras nämns däremot besöksnäringen. Svensk Handel tar för givet att handel ingår i den satsningen.
Svensk Handel skulle vilja se ett större fokus i etableringsstrategin på det befintliga näringslivet. Det är lätt att Stockholms stad annars tappar bort att även det befintliga näringslivet utvecklas och förändras och därmed påverkar stadens utbud och attraktionskraft. Att systematisera ett kartläggnings- och analysarbete står vi bakom.
I dagsläget när handeln utsätts för global konkurrens är det viktigt för Stockholm, dess politiker och tjänstemän, att inte ta handeln och dess verksamheter för givet. Handeln är en av Sveriges viktigaste tillväxtmotorer och en central del av vår ekonomi. Svensk Handel och våra medlemmar ser vikten av att Stockholm fortsättningsvis har en attraktiv handel som är med och skapar drivkraft och attraktion. Vi vill se ett Stockholm där vi och fler med oss verkar under gynnsamma förutsättningar i dialog med politik och tjänstemän.
SVENSK HANDEL
Henrik Ekelund, Policy- och planeringsansvarig
Elisabet Elmsäter Vegsö, Näringspolitisk expert
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Remissvar KS 2025 848 - Näringslivspolicy inklusive etableringsstrategi för Stockholms stad.pdf