Remissyttrande kring marknadsföring av konsumentkrediter

Konsumentverkets föreskrifter om näringsidkares upplysningsskyldighet vid marknadsföring av konsumentkrediter.
Remissvar 2025-01-22
Dela den här sidan

Er ref: 2024/1386

Svensk Handel som är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln med cirka 260 000 med­arbetare får med anledning av remissen anföra följande:

Allmänna synpunkter

Svensk Handel konstaterar att föreskrifterna föreslås börja tillämpas den 1 mars 2025, vilket ligger nära inpå remitteringen av förslaget. Svensk Handel anser att nu föreslagen införlivandetid inte kan anses vara tillräcklig för att säkerställa att berörda aktörer får information om de ändringar som behöver genomföras på det sätt som nu föreslås. Det blir vidare svårt för berörda företag att även hinna implementera dessa i verksamheten eller i relevant marknadsföring.

Svensk Handel anser därför att det vore att föredra att skjuta på implementeringen av upplysningsskyldigheten,

Synpunkter på utredningens förslag

Svensk Handel har i övrigt inga synpunkter på utredningens förslag.

Låst

Logga in

Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.

upplysningsskyldighet-vid-konsumentkrediter.pdf

Låst