Yttrande över EU-kommissionens meddelande Den inre marknaden: Vår europeiska hemmamarknad i en osäker värld

Er ref: UD2025/08837
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation som företräder cirka 9 000 små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln där ungefär 260 000 personer arbetar. Svensk Handel är en del av Svenskt Näringsliv samt medlemmar i de europeiska paraplyorganisationerna Eurocommerce och Ecommerce Europe.
Vi vill med anledning av remissen anföra följande:
Allmänna synpunkter
I en tid när den internationella handelspolitiken utmanas och är oförutsägbar ser Svensk Handel överlag positivt på EU-kommissionens strategi för att göra den inre marknaden enkel, sömlös och stark. Med en konsumentbas på nära 500 miljoner människor ger marknaden svenska företag en möjlighet att skala upp sin verksamhet och dra nytta av stordriftsfördelar. Detta är viktigt inte minst för små och medelstora företag.
För att göra europeiskt näringsliv konkurrenskraftigt krävs kraftfulla, långsiktiga och konkreta förslag med tydliga ambitionshöjningar som kan bidra till att den inre marknaden utvecklas i rätt riktning och, inte minst, värnar innovation och expansion. Färre hinder, effektivare tillsyn och implementering, regelförenkling och en än mer digital inre marknad är några exempel på områden som lyfts och som bedöms få särskilt stor betydelse för Svensk Handels medlemsföretag.
Strategin är en del i genomförandet av EU-kommissionens konkurrenskraftskompass och syftar till att ta bort kvarstående hinder, stärka innovationskraften, samt främja tillväxt och investeringar. Det är positivt att strategin är horisontell, tydligt anger konkreta förslag samt när i tid förslagen väntas. Samtidigt vill Svensk Handel lyfta att det hade varit önskvärt om strategin hade antagit en än mer långsiktig vision för den inre marknaden och europeisk konkurrenskraft, även om mer kortsiktiga åtgärdsförslag är viktiga för att nå omedelbara och konkreta resultat.
Slutligen vill Svensk Handel betona att det är viktigt och välkommet med konkurrens, men att det måste ske på lika villkor. I en värld där företagen inte bara konkurrerar på den inre marknaden utan i allt större utsträckning internationellt, är det också en förutsättning att regler och tillsynsåtgärder träffar alla aktörer lika. Där är vi inte i dag, och det hade varit önskvärt om EU-kommissionen tagit med det perspektivet i strategin.
Martina Elfgren, Enhetschef Internationell handel
Anna Svärd, Näringspolitisk expert
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Remissyttrande avseende promemorian En ändamålsenlig hantering av tillstånd och tillsyn av explosiva varor FÖ2025-10.pdf