EUs nya konsumentstrategi
Bearbetningen görs mot bakgrund av den nya marknaden med specifika åtgärder för att säkerställa bättre skydd vid den digitala övergången, med fokus på att:
- stoppa bedrägliga affärsmetoder
- förhindra försäljning av osäkra produkter på nätet
- anrätta ett nytt ansvarssystem för samtliga som erbjuder varor inom och utom EU
- sätta rättsliga ramar för AI
- med mera.
Svensk Handel anser att lika villkor behöver råda mellan europeiska handlare och handlare utanför EU, samt att konsumenträtten bör harmoniseras inom EU. Detta kan endast säkerställas om regler genomförs och verkställs effektivt i hela EU.
Internationell konkurrens på samma villkor
Konsumentstrategin bör fokusera på verkställighet, som måste vara effektivare och enhetligare i hela EU. Offentliga myndigheter bör aktivt undersöka både nationella och gränsöverskridande överträdelser, tillämpa verkställighetsåtgärder och utöka sitt samarbete.
Svensk Handel stöder rättvisa och balanserade marknadsregler för den inre marknaden. Vi anser att lika villkor endast kan säkerställas om regler genomförs och verkställs effektivt i hela EU men även för företag utanför EU som erbjuder sina tjänster på den inre marknaden. Åtgärder behövs för att garantera rättvis konkurrens på den digitala inre marknaden även men tanke på plattformar och försäljning från 3:e land.
Läs mer: Nordisk position för ökat plattformsansvar (PDF)
Konsumentens trygghet i fokus
Som en konsumentinriktad sektor är konsumenternas välfärd en naturlig del av varje framgångsrik detaljhandel. Svensk Handel har därför åtagit sig att kontinuerligt arbeta med och bidra till en rättvis miljö med konsumentregler som gynnar både företag och konsumenter.
Läs Svensk Handels rekommendationer i vårt positionspapper (PDF)