Så hanterar du tävlingar i sociala medier

Rätt utformade tävlingar kan skapa stort engagemang i sociala medier. Men för att lyckas behöver du ha koll på spelreglerna för att undvika juridiska fallgropar. Här är det viktigaste du måste veta.
2025-12-03
Dela den här sidan

Tävlingar och lotterier utan insats – huvudregeln för handelsföretag

På sociala medier är det vanligt att företag anordnar lotterier där deltagarna kan vinna priser genom att exempelvis ”gilla”, ”kommentera” eller ”dela”. Tävlingar som helt baseras på skicklighet där vinnaren utses genom ett prestationsmoment, alltså utan inslag av lottning eller slump, är inte reglerat i spellagen. Enligt spellagen krävs som huvudregel spellicens för lotteri, men det finns undantag. 

För handelsföretag är det viktigaste undantaget lotterier som:

  • inte kräver någon betalning av en insats
  • anordnas i marknadsföringssyfte

Det innebär att exempelvis ”gilla och dela”-lotterier normalt är licensfria. Handelsföretag ska däremot inte anordna lotterier där deltagaren måste betala en insats, eller om priset på en vara eller produkt påverkas av kundens deltagande.

Utlottningar kopplade till välgörenhet

När en utlottning kopplas till en donation blir spelreglerna mer komplexa.

Huvudregeln är att spel om pengar eller vinster av ekonomiskt värde kräver licens. Donationer till välgörenhet kan utgöra ett undantag – men det beror på syftet med betalningen.

Enligt Spelinspektionen är två frågor avgörande:

1.    Vad är det huvudsakliga syftet?
Är betalningen i första hand en gåva – eller ett sätt att delta i utlottningen?

2.    Vem tar emot pengarna?
- Om donationen går direkt till en välgörenhetsorganisation kan undantag bli aktuellt.
- Om donationen går till arrangören, som sedan förmedlar medel vidare, krävs sannolikt licens.

Det är därför viktigt att analysera både betalflödet och kommunikationen om utlottningen.

Regler om marknadsföring – det här måste framgå

När ett företag marknadsför lotterier gäller både spellagens och marknadsföringslagens bestämmelser. Följande krav är centrala:

  • Marknadsföringen ska vara måttfull, och får inte uppfattas som påträngande.
  • Det ska tydligt framgå vem som anordnar lotteriet– företaget och/eller en partner.
  • Informationen får inte vara vilseledande, till exempel om prisets värde.
  • Lotterier/spel om pengar får inte rikta sig till personer under 18 år.
  • Personuppgifter måste hanteras korrekt, och deltagarna ska informeras om hur uppgifterna används.

Tävlingar och lotterier på Facebook och Instagram – särskilda plattformsregler

Plattformarnas egna villkor styr också hur tävlingar och lotterier får utformas.

För både Facebook och Instagram gäller att:
  • Tävlingen och lotteriet måste innehålla en formulering om att den inte är sponsrad, stödd eller administrerad av plattformen.
  • Varje deltagare måste ha en fullständig version av respektive tjänst.
  • Vinnare i en tävling kan bli skyldiga att betala vinstskatt i Sverige – det ska informeras om.
  • Vinster i lotterier är skattefria.

Plattformsspecifika begränsningar:

Facebook:
  • Du får inte uppmuntra deltagare att dela inlägget på sin eller någon annans tidslinje.
  • Du får inte uppmana dem att tagga vänner.
Instagram:
  • Du får inte uppmuntra felaktig taggning (t.ex. be deltagare tagga sig själva i bilder de inte är med i).

Sammanfattning

Tävlingar och lotterier i sociala medier är ett uppskattat inslag i handeln, men regelverket är omfattande. Lyft därför fram den mest väsentliga informationen direkt i tävlings- eller lotteriinlägget och hänvisa till fullständiga villkor på en extern sida – till exempel företagets webbsida – för att undvika otydlighet och förbättra efterlevnaden.

Kontakta oss