Frågor och svar om nya Tillgänglighetslagen
Den nya Tillgänglighetslagen träder i kraft 28 juni 2025. Som handelsföretag finns flera affärskritiska fördelar i att förbereda sig redan nu. Svensk Handel får många frågor från medlemmar om vad som gäller och har därför samlat de vanligaste svaren i en Q&A.

Tre vanliga frågor
1
Måste man uppgradera teknik som redan är inköpt?
Huvudregeln är att produkter som omfattas av lagen ska vara tillgängliga från och med datumet för lagens ikraftträdande, detta förutsatt att de inte omfattas av undantag eller övergångsbestämmelser.
2
Måste alla betalterminaler och betalplatser uppgraderas eller räcker det med en kassa/ betalterminal?
Utgångspunkten är att lagen gäller alla självbe- tjäningsterminaler. Det betyder att det inte räcker med att ha en enda terminal, som uppfyller kraven, om man har flera.
3
Ställs det några krav på butikspersonalen?
Det ställs inga uttryckliga krav på anställdas kunskaper i Tillgänglighetslagen. Däremot rekommenderar vi att man utbildar personalen allmänt om tillgänglighet, både fysisk och digital.
Läs mer om Tillgänglighetsdirektivet
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Tillgänglighetslagen Q&A (maj 2025)