Miljözon 3
Miljözoner
Kommuner kan besluta om att vissa fordon stängs ute från särskilt miljökänsliga områden. Från och med den 1 januari 2020 kan kommuner införa miljözon klass 1, 2 eller 3 i sin kommun.
Antagen:
Stockholm:
Genomförandebeslut i trafiknämnden, 14 december 2023.
Beslut i kommunfullmäktige, 6 maj 2024.
Skulle trätt i kraft 31 december 2024. Införandet är pausat då rättsprocesser pågår, se nedan.
Vad innebär miljözon 3?
Miljözon klass 3 innebär att endast elfordon, bränslecellsfordon och gasfordon får köras, lätta som tunga fordon med tillägget att för gasfordon gäller utsläppskrav Euro 6. När det gäller tunga fordon får även laddhybrider framföras om fordonet uppfyller utsläppskraven för Euro 6. Detta enligt bestämmelser i trafikförordningen.
Syfte
Miljözon är en åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i områden.
Omfattning i Stockholm
Stockholms föreslagna Miljözon klass 3 omfattar ett område som ramas in av Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen. Allt som ligger innanför de fyra gatorna berörs, så även Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan.
Hur påverkas handeln?
Miljözonen planerades att införas med kort varsel, något som bland annat Svensk Handel och Visita reagerade på. Företagen behöver en tidsplan som möjliggör en omställning under ordnade former. För att den efterfrågade effekten av miljözonen ska uppnås behöver infrastruktur och teknik finnas på plats och privatpersoner, företag och organisationer ges tid för att planera för och anpassa sig till den omställning som ska göras.
Med en forcerad tidplan riskerar citys attraktivitet och dess näringsliv att skadas med följden att uppskattningsvis 1 000 – 2 000 arbetstillfällen i city riskerar att gå förlorade inom detaljhandel, hotell och restaurang enligt Svensk Handel och Visita. Branscher med många instegsjobb för unga och utlandsfödda. Därför har Svensk Handel överklagat beslutet.
Överklagandet och fortsatt process i Stockholm
Ärendet i Stockholm gällande införandet av en Miljözon klass 3 har överklagats i flera instanser där den senaste händelseutvecklingen är att länsstyrelsen den 26 maj 2025 beslutade att upphäva kommunens beslut om lokala trafikföreskrifter om Miljözon klass 3. Länsstyrelsen ansåg inte att kommunen hade utrett ärendet i tillräcklig omfattning.
Detta beslut överklagade Stockholms stad till Transportstyrelsen som i sin tur, den 23 oktober 2025, beslutade att upphäva länsstyrelsens beslut och återförde ärendet till länsstyrelsen för att pröva det i sak.
Staden kommer att införa miljözonen när det är möjligt utifrån beslut i prövande instans.
Vad är det Svensk Handel vill pröva?
Stockholms stad vill införa Miljözon klass 3 utifrån att det föreslagna området har halter av kvävedioxid som överskrider Världshälsoorganisationens, WHO:s, riktvärden och därmed utgör en risk för folkhälsan. Svensk Handel ifrågasätter om WHO:s riktvärden står över svensk lagstiftning. Enligt nuvarande svensk lagstiftning finns det inga problem med luftkvalitet i den utpekade zonen, något som Trafikkontoret även påpekar i sin egen konsekvensanalys.
Det är framförallt två frågor som Svensk Handel vill ha prövad:
- Vilka krav gäller för att ett område är extra miljökänsligt
- Vilka förutsättningar gäller för införandet av Miljözon klass 3
Det är alltså inte en prövning enbart riktad mot Stockholm stads beslut. Frågan är nationell. Handlare, hotell och restauranger behöver veta att de har samma regler att förhålla sig till över hela Sverige.





