
Decemberhandeln på nätet ökade jämfört med samma månad föregående år. Däremot minskade omsättningen i december i år med mer än en miljard jämfört med i november. Det var första gången sedan Svensk Handels e-handelsmätningar startade 2020 som novemberhandeln på nätet överträffade decemberhandeln.
Julhandeln börjar numera redan i samband med Black Friday-rean i november. De senaste årens ovanligt höga kostnadsökningar för hushållen har sannolikt förstärkt den trenden.
Ytterligare trender som presenteras i rapporten är att de för handeln så viktiga julhandelsmånaderna november och december i allt högre grad konkurrensutsätts av näthandel från utlandet. Både i november och december handlade 21 procent av konsumenterna från utlandet.
Mer anmärkningsvärt är att en uppföljande enkät om julhandeln som Svensk Handel genomfört med 1 000 konsumenter visar att 17 procent av konsumenterna, eller cirka 1,3 miljoner svenskar, anger att de handlat julklappar från de kinesiska lågprisföretagen Temu och Shein. Var tionde e-handelskrona spenderades i ett utländskt e-handelsföretag i november och december.