
Efter en svag inledning på e-handelsåret kom årets första månad med tillväxt i mars. Andelen e-handelskonsumenter var tillbaka på nivåer över 70 procent, vilket också var normen under 2024. Den genomsnittliga skattade köpesumman per konsument ökade också, med 6 procent jämfört med mars förra året, till 2249 kronor. Fler e-handlade alltså och till ett högre belopp, vilket resulterade i tvåsiffrig omsättningstillväxt.
Den starka utvecklingen i mars räckte dock inte till för att lyfta årets inledande kvartal till positiva siffror jämfört med fjolårskvartalet. Omsättningen i e-handeln backade med 3 procent första kvartalet och därmed bröts den positiva trenden från 2024 med fyra raka kvartal med plussiffror. Förra årets tillväxt innebar ett välkommet försäljningslyft jämfört med de svaga e-handelsåren 2022 och 2023. Det återstår att se om den svaga första kvartalssiffran i år är ett tillfälligt bakslag eller om den är en indikator på att kostnadstyngda hushållen får svårt att öka konsumtionen på nätet i år.
Läs rapporten här
E-handelsindikatorn mars 2025.pdf