E-handelsindikatorn oktober 2024

Trots att snittköpesumman per e-handelskonsument, drygt 1 900 kronor, är oförändrad från förra året, har andelen konsumenter som e-handlar stigit från 67 till 71 procent – vilket driver tillväxten.
Utländska aktörer ökar kraftigt - 600 000 handlade på Temu och Shein
En betydande del av ökningen i e-handel kan kopplas till utländska lågprisaktörer. I oktober handlade nästan 600 000 svenska konsumenter från någon av de kinesiska plattformarna Temu och Shein. Samtliga månader under 2024 har fler e-handlat från utländska företag än föregående år. Totalt har andelen av e-handelskonsumtionen som går till utländska företag stigit från 8 procent i fjol till 12 procent i år. Samtidigt har omsättningen från utländska aktörer ökat med cirka 60 procent.
En tuff utmaning och en stor möjlighet
Sverige har en stark tradition som exportnation, och många svenska e-handelsföretag har redan stora framgångar internationellt. Men utmaningarna på hemmaplan är tydliga. Höga kostnader och ojämlika villkor i konkurrensen med utländska aktörer hämmar tillväxtmöjligheterna.
– Svenska företag har en unik möjlighet att stärka sin position globalt, men det kräver fortsatt satsning på innovation, förbättrade villkor för företagande och kundupplevelser i världsklass. Det är så vi når en ledande position i omställningen till en ännu mer hållbar handel, avslutar Per Ljungberg.
E-handelsindikatorn oktober 2024.pdf
Fakta från E-handelsindikatorn – oktober 2024
- Omsättning: 11,4 miljarder kronor, en ökning med 5 procent från oktober 2023.
- Andel e-handelskonsumenter: 71 procent, jämfört med 67 procent förra året.
- Andel omsättning till utländska företag (2024, sedan årets start): 12 procent, upp från 8 procent 2023.
- Ökning av omsättningen från utländska aktörer (2024, sedan årets start): Cirka 60 procent.