Handelsbarometern januari 2024

Trots mer positiva tongångar befinner sig fortsatt samtliga delsegment under det neutrala värdet hundra. Detta innebär att framtidsförväntningarna bland svenska handlare fortsatt är pessimistiska kring kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet samt försäljning. Men månadens siffror är efterlängtade för en bransch som inte saknat utmaningar.
Sällanköpsvaruhandelns framtidsförväntningar lyfter butikshandeln
Butikshandeln har länge vittnat om ett något mindre kundflöde kombinerat med att kunderna konsumerar något mindre. I månadens Handelsbarometer står dock delsegmentet för ett rejält uppsving. En ökning med 5,3 enheter medför att månadens indikatorvärde landar på 80,8. Framför allt är det sällanköpsvaruhandeln, alltså handel med varor som inte ingår i dagligvaruhandeln, som står för den största delen av ökningen.
E-handeln inleder året starkt
Slutet av 2023 var för många e-handlare dystert. Julhandeln till trots så blev det påtagligt att omsättningen minskat rejält jämfört med bara ett år sedan. Ett tydligt tecken på att det ansträngda läget medför mindre konsumtion. Men likt inom butikshandeln är förväntningarna på sjunkande inflation och räntesänkningar en drivande faktor i att delsegmentet ökar med 6,2 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 88,3.
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
handelsbarometern-januari-2024.pdf