Handelsbarometern mars 2025

Handelsföretagens syn på kommande tre månader är dyster. Framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln, dagligvaruhandeln samt partihandeln föll i mars. Svensk Handels Handelsbarometer är ytterligare ett bevis på branschens mycket utsatta läge.
Rapport 2025-03-25
Dela den här sidan

över tre års tid har handelsföretagens framtidsutsikter utifrån parametrarna försäljning, antal anställda, samt lönsamhet varit pessimistiska. Aldrig tidigare i Handelsbarometerns historia har en sådan långtgående dyster trend kunnat noteras.

Stora tapp för sällanköps- och dagligvaruhandeln

Framtidstron inom såväl sällanköpshandeln som daglighandeln rasar i månadens mätning. Den förra med -3,0 enheter, vilket resulterar i ett indikatorvärde på 89,9, och den senare med -4,6 enheter, vilket innebär ett indikatorvärde på 92,0. Den främsta anledningen till den stora nedgången är en alltmer dämpad syn på framtida lönsamhet och försäljning.

En svårsiad framtid förstärker oron

Flertalet faktorer talar dessutom för att den dystra trenden kan komma att hålla i sig under en längre tid. En tilltagande inflation, som pressar upp marknadsräntor, i kombination med den geopolitiska osäkerhet som går att bevittna, slår hårt mot konsument, och därmed också handelsföretagen.

Handelsbarometern i korthet för mars 2025:

  • Dagligvaruhandeln: Framtidsindikatorn ligger på 92,0 (-4,6 enheter)
  • Sällanköpsvaruhandeln: Framtidsindikatorn steg till 89,9 (-3,0 enheter)
  • Partihandeln: Framtidsindikatorn sjönk till 94,0 (-1,7 enheter)

Läs rapporten här
Handelsbarometern mars 2025.pdf

Så förklaras Handelsbarometern

Handelsbarometerns Framtidsindikator beräknas som det genomsnittliga nettotalet för tre frågor som rör butikschefernas förväntningar på försäljning, antalet medarbetare och lönsamhetsutveckling de kommande tre månaderna. Utifrån detta beräknas ett index med ett neutralt värde 100 där indextal över 100 innebär positiva framtidsförväntningar och under 100 innebär negativa framtidsförväntningar.