LYKO: Från digital pionjär till flaggskeppsbutiker med upplevelsen i fokus
Lykos historia börjar redan 1938 med Frans Lyko, farfar till nuvarande vd:n Rickard Lyko. Under andra världskriget hamnade Frans i koncentrationsläger, där han mycket tack vare sitt yrke som frisör överlevde. Efter kriget kom han till Dalarna och öppnade en frisersalong och hans son, Stefan Lyko, blev också frisör. Stefan använde tidigt datorer i verksamheten och startade hemsidan lyko.se, där han började sälja hårprodukter online i början av 2000-talet. När sonen Rickard Lyko tog examen mitt i finanskrisen 2008 flyttade han hem och tog över e-handeln.
- Rickard ville sälja premiumvarumärken, som Kérastase, men för att få göra det behöver man ha en salong som har rättigheter att sälja varumärket. Det ledde till att han köpte en salong i Stockholm som hans lillasyster Erika började driva runt 2008 - 2009, berättar Tom Thörnblom, hållbarhets och kommunikationschef på Lyko.
Lykos butiksexpansion: Skönhet på bästa läge
2014 förvärvade Lyko Bellbox och med köpet följde ett stort antal butiker. Man behöll namnet Lyko och byggde vidare på sitt varumärke och innehar idag, förutom e-handel, 33 butiker, varav 26 i Sverige. År 2022 öppnade Lyko butik i Oslo på stadens huvudgata Karl Johan. Det var företagets största butik hittills och designades som en ”beauty playground” med fokus på event, upplevelser och varumärkesbyggande. Öppningen blev en succé och skapade stor uppmärksamhet i Norge. Inspirerade av detta öppnade Lyko 2023 sin första butik i Finland på ett liknande attraktivt läge. Sen var det dags för Stockholm:
– Vi hade letat länge efter rätt läge i Sverige så när Sergels torg dök upp slog vi till direkt. Läget mitt emot Åhléns, nära tunnelbanan, var för bra för att missa, även om vi var livrädda att det inte skulle funka. Så vi satsade stort på öppningen, med artister, influencers och en riktigt bra goodiebag, säger Tom.
Fokus på upplevelse i butiken, men stor del av handeln sker fortfarande online
Lyko utformar sina butiker med fokus på upplevelse snarare än ett stort sortiment, eftersom det krävs högre marginaler för att ha produkter i fysisk butik. Där ryms ett par tusen artiklar, jämfört med över 70 000 i nätbutiken. Det gör onlinekanalen perfekt för återköp, medan butikerna fungerar som inspirerande mötesplatser.
– Vi vill skapa en tillåtande och lekfull plats där du får inspireras och testa produkterna. Vi vet hur viktig den fysiska upplevelsen är, och när du har hittat din favorit, då är det smidigt att beställa online. Många håller sig till sitt favoritshampo eller nattkräm men vill gärna testa nya kajalpennor eller nagellack.





