Fler mammor än på länge vill gärna bli bjudna på middag när Mors dag ska firas. Samtidigt ökar intresset för både smycken och skönhetsprodukter. Och det märks – i år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
Vi ser att många vill fira sin mamma lite extra i år. Middag, smycken och personliga presenter blir allt vanligare.
Maria Mikkonen
chefsekonom på Svensk Handel
Middag – årets mest önskade present
I topp på mammas önskelista inför Mors dag ligger att träffa sina barn. Något som sticker ut i årets undersökning är att fler än tidigare vill bli bjudna på middag – hela 39 procent, den högsta andelen vi har sett sedan Svensk Handel började mäta.
Också smycken och skönhetsprodukter ökar i popularitet, även om de fortfarande ligger på lägre nivåer jämfört med blommor.
Blommor är alltid uppskattat och många mammor verkar också vilja ha tid med barnen, gärna kombinerat med en god middag.
Maria Mikkonen
chefsekonom på Svensk Handel
Mors dag – viktig både i hjärtat och för handeln
Fyra av fem svenskar planerar att uppmärksamma Mors dag i år. Män väntas lägga runt 300 kronor på firandet, kvinnor ungefär 230 kronor. Det är en minskad förväntad köpesumma på drygt 10 procent för män, och för kvinnor en uppgång med hela 25 procent jämfört med 2024.
För butikerna är Mors dag en viktig dag. Det är faktiskt den femte viktigaste försäljningsperioden under året, och framför allt är den viktig för butiker inom dagligvaruhandeln.
Få koll på de viktigaste nyheterna som rör dig som handlare. Varannan vecka skickar vi ut ett nyhetsbrev där vi samlar vägledningar, förmåner och de senaste rapporterna som hjälper dig som handlare i din vardag. Registrera dig redan idag!