Pre Loved-indikatorn april 2025

Second hand-mode hade ett blandat utfall. Trots att rekordmånga konsumenter – över 14 procent – handlade i kategorin, minskade försäljningen med 16 procent jämfört med april i fjol. Böcker och tidningar visade fortsatt svaghet med ett tapp på 30 procent, medan begagnade möbler och heminredning ökade med 52 procent jämfört med april 2024.
Sammantaget visar Pre Loved-indikatorn att marknaden tagit ett kliv bort från den negativa trend som präglade inledningen av året.
– Second hand har blivit en naturlig del av konsumenternas köpmönster. Det gäller för branschen att fortsätta utvecklas för att möta konsumenternas krav – såväl när det gäller utbud, tillgänglighet, pris och totalupplevelse. Politiken har också ett ansvar i att främja hållbar konsumtion. Vi fortsätter att påtala vinningarna som sänkt moms på second hand skulle medföra, säger Maria Mikkonen.
Pre Loved-indikatorn – april 2025 i korthet
- Omsättning: 1,2 miljarder kronor (–1 % från april 2024)
- Andel som handlat second hand: 25 %
- Andelen som handlat second hand via nätet: 68 %
- Mest populärt: Mode (391 miljoner kronor)
- Störst ökning: Möbler och inredning (+52 % från april 2024)
- Störst nedgång: Böcker, tidningar m.m. (–30 % från april 2024)
Pre Loved-indikatorn april 2025
Pre Loved-indikatorn april 2025