
Sommarmånaderna innebär ofta lägre aktivitet innan försäljningen ökar igen i oktober, när väderomslagen blir tydligare. Andelen konsumenter som handlade varor second hand ligger däremot stabilt, närmare tre av tio.
Modeförsäljningen som är dominerande inom second hand såg en tillfällig uppgång i juli, men sjönk därefter något i augusti, i kronor räknat. Andelen konsumenter som handlade mode second hand låg stabilt på 12 procent, men det genomsnittliga köpbeloppet var lägre jämfört med föregående månad.
– Andelen konsumenter som handlar second hand förblir hög, men vi har sett en nedgång i inköpssummorna inom second hand-mode under sommarmånaderna. Under sommaren prioriterar vi något annorlunda jämfört med resten av året, och det verkar då som att second hand hamnar i andra hand”, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
I det andra kvartalet stod second hand för 2,7 procent av den totala försäljningen inom sällanköpsvaruhandeln - ner från 4 procent i det första kvartalet. Även inom second hand-modets andel av modeförsäljningen går det att observera en liknande utveckling: andelen sjönk från 7,4 procent i det första kvartalet, till 6,5 procent i det andra.
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
Pre Loved-indikatorn augusti 2024