Pre Loved-indikatorn januari 2025

Rapporten visar att tillväxten i januari drevs av högre köpesummor snarare än fler konsumenter, då andelen som handlade second hand var oförändrad på 23 procent.
Januari 2025 markerar en viktig milstolpe för Pre Loved-indikatorn. Eftersom mätningarna inleddes i januari 2024, kan vi nu för första gången blicka tillbaka på ett helt år av utveckling och börja identifiera tydligare trender.
E-handeln fortsatte att ta mark inom second hand och omsatte 1 147 miljoner kronor, en ökning med cirka 50 procent från 764 miljoner kronor året innan. 76 procent av den totala försäljningen skedde via e-handel, jämfört med 61 procent i januari 2024.
– Vi kommer fortsätta att påtala vikten av sänkt moms på second hand-produkter. Det skulle gynna såväl handelsföretag som konsument. Det pratas mer om frågan nu, än när Pre-Loved Indikatorn kom för första gången, men detta prat måste övergå i faktiska politiska beslut, avslutar Maria Mikkonen.
Mode var fortsatt den största kategorin, men försäljningen minskade något trots att fler konsumenter köpte second hand-kläder. Möbler och heminredning ökade marginellt, medan böcker och tidningar visade en kraftig försäljningsökning på 24 procent, trots färre köpare.
Pre Loved-indikatorn januari 2025
Pre Loved-indikatorn januari 2025