
Trots nedgången i kronor visar statistiken att svenskarnas intresse och engagemang för begagnade varor och återbruk fortsatt är starkt, då en något större andel respondenter uppger att de handlat second hand i maj jämfört med samma period 2024.
Mode är den kategori som klarar sig bäst, trots ett tapp på 15 procent. Något tuffare var det för second hand-handeln inom möbler och inredning, som backar med 26 procent. Onlinehandeln minskar också i kronor, men utgör en större andel av totalmarknaden än för ett år sedan – 64 procent jämfört med 60 procent i maj 2024.
Pre Loved-indikatorn – maj 2025 i korthet
- Omsättning: 1,0 miljarder kronor (–29 % från maj 2024)
- Andel som handlat second hand: 24 %
- Andelen som handlat second hand via nätet: 64 %
- Mest populärt: Mode (401 miljoner kronor)
- Störst nedgång: Möbler och heminredning (–26 % från maj 2024)
pre-loved-indikatorn-maj-2025.pdf
pre-loved-indikatorn-maj-2025.pdf