Pre Loved-indikatorn mars 2025

Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Rapport 2025-04-28
Dela den här sidan

Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.

Andelen som handlade på nätet ökade

Andelen konsumenter som uppger att de handlat second hand under månaden landar på 23 procent – en minskning med nio procentenheter jämfört med förra året. Trots detta behåller e-handeln sin starka ställning och står nu för hela 65 procent av den totala begagnathandeln.

Nätet har blivit den naturliga platsen för second hand, inte minst för yngre konsumenter. Även om försäljningen minskar något just nu, visar särskilt e-handeln att detta är ett köp- och säljbeteende som kommit för att stanna, säger Maria Mikkonen.

Att försäljningen av nya varor i handeln samtidigt visar tecken på återhämtning kan delvis förklara förändringen. Även om osäkerheten i omvärlden är stor, har hushållen genom sänkt styrränta och reallöneökningar successivt fått det bättre under det senaste året. När hushållen får något mer utrymme i sin ekonomi kan viljan att köpa nytt öka – men det betyder inte att begagnat är på väg bort.

Pre Loved-indikatorn – mars 2025 i korthet

  • Omsättning: 1,2 miljarder kronor (–24 % från mars 2024)
  • Andel som handlat second hand: 23 %
  • Second hand via nätet: 65 % av totalen
  • Mest populärt: Mode (346 miljoner kronor)
  • Störst nedgång: Sport och fritid (–35 % i Q1)

MQ Marqet satsar på second hand

I månadens Pre Loved-indikatorn finner du också en intervju med MQ Marqets vd Ingvar Larsson, om företagets second handsatsning.

Berätta om er satsning på second hand. Vad fick er att slå er in i det här segmentet?

– Vi såg detta som en naturlig del i vårt erbjudande och vi har en kultur som i stora delar handlar om att våga testa och detta är naturligtvis även ett led i den efterfrågan som våra kunder visade. Vårt mode är noga utvalt för vår målgrupp och vi arbetar ständigt med att skapa mode där långsiktighet och kvalité är helt centralt. Detta gör att vi alltid utgår från att våra plagg ska älskas och bäras länge, gärna av flera personer. På så vis är både second hand och olika relevanta tjänster förknippat med lång livslängd en naturlig del i vår affärsidé.

Ladda ner

Pre Loved-indikatorn mars 2025

Pre Loved-indikatorn mars 2025

Låst