Det är andra månaden i rad som utvecklingen följer fjolårets mönster.
Samtidigt visar helårsutfallet fortsatt en svagare trend. Mellan januari och oktober har svenskarna handlat begagnat för 13,3 miljarder kronor, en minskning med 5 procent jämfört med motsvarande period förra året.
– Det är inte intresset för second hand som sviktar utan det är årets första månader som drar ner helheten. Under hösten ligger köpfrekvensen till och med något högre än i fjol. Det visar hur stark second hand-trenden är, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.
Second hand-försäljningen störst online
E-handelns andel av second hand-försäljningen sjönk något, från 75 procent i september till 71 procent i oktober. Samtidigt ökade försäljningen online i jämförelse med samma period 2024. Jämfört med oktober förra året steg den med drygt 5 procent, till 939 miljoner kronor. Hittills i år har second hand-handeln på nätet nått 9,2 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt på cirka 1 procent.
Den fysiska second hand-handeln har haft det betydligt tuffare och backat med drygt 16 procent hittills i år.
Mode populäraste kategorin att handla second hand
Mode är fortsatt den kategori som flest väljer att handla second hand inom. 5 av 10 av de som handlat second hand i oktober uppger att de handlat mode. Försäljningen ökade med nära 11 procent och landade på 451 miljoner kronor. Det är femte månaden i rad med tillväxt, och hittills i år har second hand-mode vuxit med 7,3 procent till totalt 4,2 miljarder kronor.
– Second hand är inte längre ett sidospår i handeln, utan en naturlig del av svenskarnas shoppingvanor. Mode har blivit motorn i den cirkulära handeln och utvecklingen visar tydligt hur konsumenterna värderar såväl pris som hållbarhet när de handlar. Därför är det än viktigare att regeringen nu gör slag i saken, och sänker momsen på second hand, det finns ingenting att vänta på säger Maria Mikkonen.





