Stilindex januari 2025

Svensk Handels Stilindex för januari 2025 visar på en stark månad för modehandeln, och särskilt bra gick skoförsäljningen. Totalt ökade försäljningen av kläder med 3,9 procent jämfört med januari 2024, medan skoförsäljningen steg med 11,4 procent. Stilindex innehåller den här månaden dessutom en premiär för prissegmentering.
Rapport 2025-02-14
Dela den här sidan

Januari 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

3,9%

2,2%

8,9%

Skor

11,4%

10,5%

14,4%

Skohandeln drivande i branschen

Skohandeln växte kraftigt både i fysisk butik och inom e-handeln. Försäljningen i fysiska skobutiker ökade med 10,5 procent, medan e-handeln för skor noterade en större uppgång på 14,4 procent jämfört med samma period föregående år.

Thomas Bergqvist som driver familjeägda Bergqvist Skor AB, grundat 1904, med ett 20-tal skobutiker från Falun i norr till Malmö i söder instämmer i att året startade bra.

– Vi fick en rivstart på det nya året i och med snön och det betydligt kallare vädret som gav försäljningen av viktiga varmfodrade produkter en rejäl skjuts. När vi summerat januari känns det bra att ha startat det nya året med en fin ökning, säger Thomas Bergqvist.

bergqvist-skor.png

Starka siffror för damkläder – men utmaningar för barnsegmentet

Även klädhandeln visade en positiv trend, men i något lägre takt. Den fysiska klädhandeln ökade med 2,2 procent, medan e-handeln växte med 8,9 procent.

Damkläder var den starkaste kategorin inom klädsegmentet och ökade med 11,7 procent jämfört med januari 2024. Herrkläder ökade mer blygsamt med 2,4 procent, medan barnkläder och skor noterade en nedgång på 8,2 procent.

PREMIÄR
Segmentering: Premiumsegmentet backar

För första gången kan vi nu presentera en prissegmentering. Baserat på tillgänglig prisinformation har snittpriser inhämtats från aktörernas egna kanaler. Utifrån det har gränsvärden definierats och aktörerna har fördelats i tre nivåer. Det ger en mer detaljerad beskriving av läget.

När det gäller prisnivåer visar Stilindex att låg- och mellanprissegmenten ökade med 4,7 procent respektive 9,0 procent, medan premiumsegmentet noterade en nedgång på 4,0 procent.

– Det Svensk Handels, och andra aktörers, rapporter nu visar är att konsumenterna fortsatt håller hårt i plånboken. Visserligen ser vi hur konsumtionen sakta men säkert rör sig uppåt. Det finns alltså ett ljus i slutet av tunneln, men det är viktigt att poängtera att ingen ännu vet hur lång tunneln faktiskt är. Utmaningarna för svenska handelsföretag består, säger Sofia Larsen.

Läs rapporten här
Stilindex januari 2025_1.pdf

Ackumulerade siffror?

Under hösten 2024 utökades Stilindex med fler svarande företag och försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker samt e-handelns utveckling började publiceras. Med utvecklingen av indexet inleddes en ny mätperiod, vilket innebär att det ännu inte finns någon ackumulerad försäljningsutveckling för det aktuella året. I takt med att data kommer in kommer de också att publiceras.