Stilindex maj 2025

Kläd- och skohandeln backade rejält i maj – med nedgångar på över åtta procent för kläder och närmare tio procent för skor. Det visar Svensk Handels Stilindex. Bidragande orsaker är svag köpkraft, kalendereffekter och kyla.
Rapport 2025-06-12
Dela den här sidan

Maj är en viktig försäljningsperiod varje år, när många handlar vår- och sommarkläder och kanske en klänning eller skjorta till skolavslutningen. Men i år pekar kurvorna brant nedåt. Stilindex för maj 2025 visar på en nedgång, -8,3 procent för kläder och -9,3 procent för skor jämfört med samma månad i fjol. Den fysiska handeln är hårdast drabbad, men även e-handeln backar märkbart.

Maj 2025

Total handel

Fysisk handel

E-handel

Kläder

-8,3%

-8,7%

-6,7%

Skor

-9,3%

-9,7%

-7,3%

Konsumtionen kommer inte igång

Samtliga segment uppvisar negativa siffror i maj månad, men allra mest tappade lågprissegmentet, med -12,6 procent. Även barnkläder och skor visade på större tapp – hela -11,0 procent

En av handelns främsta utmaningar är att konsumenternas köpkraft ännu inte är tillbaka på nödvändiga nivåer. Svensk Handel uppmanar regeringen att fortsatt arbeta intensivt med att stärka denna köpkraft, vilket tidigare aviserats vara ett högprioriterat mål.

Väder och kalendereffekter påverkar

Maj 2025 var cirka 4–7 grader kallare än maj 2024 – som var rekordvarm. Även löneutbetalningar, klämdagar, halvdagar och röda dagar kan ha påverkat. Lönen kom för många hushåll efter helgen i maj i år, dessutom låg Kristi himmelsfärdshelgen senare, närmare lönehelg, vilket också kan ha påverkat försäljningen just i maj. Viss försäljning kan ha förskjutits till juni.

Osäkerheten kvarstår men inte hopplöst

Trots nedgången tror Svensk Handel att konsumenternas köplust kan komma tillbaka - men att tajming, köpkraft och väder måste samverka för att försäljningen ska komma igång.

Läs rapporten här
Stilindex Maj 2025_1.pdf

Kommentarer från Svensk Handel Stil

I styrelsen för Svensk Handel Stil, branschkansliet för Svensk Handels medlemmar inom mode, känns siffrorna igen. Förhoppningarna på maj som vårens stora försäljningsmånad infriades inte – men det finns samtidigt områden som gått bra. Här är några insikter från företagen :

– Trots fortsatt tuffa förutsättningar ser vi en stark utveckling inom student- och bröllopskostymer, vilket har varit en tydlig ljuspunkt.

– Månaden startade med en bra utveckling jämfört med förra året och budget, men marginalen var något lägre på grund av lite fler rabatter.

– I mitten på månaden påverkades vi starkt av vädret, och trots att vi hade en hög ordinarie försäljning, nådde vi inte riktigt upp till förra årets nivå.

– Occasionklänningar har gått bättre vilket säger att man köper till speciellt tillfälle men inte generella sommarkläder, ännu.

– Vi behöver alla en starkare tro på framtiden med en mer positiv syn på ekonomisk utveckling. En räntesänkning är välkommet.