
Särskilt positiv är utvecklingen inom e-handeln med kläder, där försäljningen ökade med hela 21,2 procent. I fysisk butik var ökningen för kläder inte lika påtaglig, då ökningen var 2,2 procent. Glädjande nog steg skohandeln rejält, och noteras för en ökning med 10,4 procent.
Mars 2025 |
Total handel |
Fysisk handel |
E-handel |
Kläder |
6,5% |
2,2% |
21,2% |
Skor |
9,8% |
10,4% |
7,8% |
– Vi ska vara försiktiga med att dra allt för långtgående slutsatser kring en enskild månad, men hoppas givetvis på att denna positiva trend håller i sig framöver. Det behöver modehandeln, säger Sofia Larsen.
Stilindex visar på att mellanprissegmentet uppvisade starkast siffror i mars. Trots detta, och de positiva resultaten överlag, är det fortsatt viktigt att poängtera om det tuffa läge många handelsföretag befinner sig i.
Dessutom skapar den globala handelspolitiken oro. Diskussionerna om nya tullar i USA gör det svårare för företagen att planera och våga investera framåt.
– Det politiska spelet kring nya tullar i USA och Kina skapar osäkerhet för våra medlemsföretag. Stora delar av modebranschen verkar, på ett eller annat vis, på en global marknad. Vi följer frågan noga, och betonar att långsiktiga och förutsägbara villkor är av yttersta vikt för en välmående modehandel, säger Sofia Larsen.