
Trots vissa positiva signaler inom e-handeln och damsegmentet håller mildvädret tillbaka efterfrågan på varmare kläder och skor, vilket påverkar försäljningen negativt.
Den totala försäljningen av kläder ökade marginellt med 0,4 % jämfört med föregående månad, medan skoförsäljningen sjönk hela -8,7 %. Resultatet slår den här månaden ganska olika mellan de olika segmenten och kanalerna. E-handeln har på klädsidan fortsatt att utvecklas bättre än fysisk handel, och även skor tappar lite mindre i e-handeln än i fysiska butiker. Men konsumtionen har ännu inte lyft totalt sett, trots räntesänkningar.
Totalt | Oktober 2024-2023 | Oktober 2024-2022 |
Kläder | 0,4% | 6,0% |
Skor | -8,7% | 4,5% |
– Vi fortsätter att påminna om att modehandeln är en bransch som är väderberoende. Oktober månads ovanligt höga temperaturer har också hållit tillbaka försäljningen av varmare plagg och skor, vilket vi nu ser avspeglas i månadens siffror, säger Sofia Larsen.
Med viktiga handelshögtider runt hörnet, i form av Black Week och julhandeln runt finns ändå förhoppningar om att branschen kan få ett välbehövligt lyft.
Logga in
Logga in eller skapa konto för att ladda ner materialet.
stilindex-oktober-2024.pdf