
Det är en minskning med fem procentenheter jämfört med föregående kvartal, men handelns brottsutsatthet förblir fortsatt hög. Samtidigt framgår att en majoritet av stölderna inte polisanmäls – endast 43 procent av de svarande rapporterar att de polisanmält stöld eller ringa stöld, en tydlig minskning jämfört med 63 procent kvartalet innan.
Stölder och hot dominerar
Stölder är fortsatt det vanligast förekommande brottet inom handeln, med 34 procent av butikerna som rapporterar att de utsatts för stöld eller ringa stöld den senaste veckan, och av dem polisanmäldes alltså 43 procent.
Hot och våld i samband med stöld har minskat något, 8 procent jämfört med 13 procent föregående kvartal. Här anmäldes 63 procent av fallen under kvartal fyra, jämfört med 69 procent föregående kvartal.
Trots att vissa typer av brott minskar ser Svensk Handel ett fortsatt allvarligt läge; hotfullt beteende rapporterades av 17 procent av butikerna, och stölderna kostar branschen stora summor varje år.
Rättssamhällets roll och behov av samarbete
Ett stort problem är att tiden och energin som krävs för att polisanmäla brott är ett hinder för många handlare. Att dessutom många anmälningar tenderar att läggas ner utan utredning gör benägenheten att anmäla ännu mindre. Svensk Handel fortsätter att arbeta för att förenkla brottsanmälningarna, bland annat genom verktyg som appen Säkerhetscenter, där man kan göra en polisanmälan på en minut.
Trygghetsbarometern Q4, 2024
Trygghetsbarometern Q4, 2024
I nästa vecka kommer Svensk Handel att publicera en sammanställning av Trygghetsbarometern för helåret 2024. Denna inkluderar även regional statistik.