Kriterier för publicering på Svensk Handel Varningslistan

Svensk Handel varnar bland annat för bluffakturor, men också för företag med oseriösa försäljningsmetoder eller för erbjudanden och utskick som kan uppfattas som vilseledande.
2015-04-13
Dela den här sidan

Svensk Handels Varningslista består av företag som bedriver vilseledande försäljning eller på annat sätt riktar felaktiga fakturor och erbjudanden mot andra företag. Publicering kan ske om ett eller flera av nedan kriterier är uppfyllda.

  • Företaget har genererat flertalet klagomål rörande vilseledande försäljning eller otydlighet kring erbjudna tjänster och produkter
  • Företaget skickar erbjudanden utformade som fakturor
  • Företaget skickar fakturor utan tidigare kontakt
  • Företagets namn ger upphov till förväxlingar 
  • Företagets handlingar saknar information som försvårar spårbarhet, t ex juridisk person, organisationsnummer, telefonnummer, postadress och/eller e-postadress i kombination
  • Företagets produkter och tjänster existerar inte, eller är svåra att kontrollera
  • Företaget saknar fungerande kundtjänst och/eller har konstruerat betydande svårigheter att säga upp tjänster/avtal
  • Företaget saknar styrelse
  • Företaget har betydande skulder
  • Företaget är registrerat på adresser som sedan tidigare är kända i liknande sammanhang och/eller har styrelseledamöter som är kända från andra liknande verksamheter
  • Företaget är föremål för polisanmälningar
  • Företaget är av typen 'factoringbolag' åt företag publicerade på Svensk Handels Varningslista
  • Företaget påstår sig ge ut en tryckt publikation som saknar dokumenterad utgivning eller i övrigt är svår att tillgå

Röd och gul varning
Det finns två olika kategorier för varningar: röd och gul. Den röda avser företag som bedriver uppenbart bedräglig eller grovt problematisk verksamhet. Den gula avser företag som genererat klagomål baserat på otydlighet vid exempelvis teckning av avtal/försäljning. 

God sed vid telefonförsäljning

Svensk Handel har tillsammans med Kontakta (tidigare Sveriges Callcenterförening) tagit fram etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring per telefon mot företag och organisationer. Du kan läsa mer på Kontakta: Etiska regler för försäljning och marknadsföring.