Kriterier för publicering på Svensk Handels Varningslista
Svensk Handel tar dagligen emot klagomål och rapporter på företagsrelaterade händelser från hela landet.
För att publiceras på Svensk Handels Varningslista krävs att ett eller flera kriterier är uppfyllda.
- Företaget har genererat klagomål rörande vilseledande försäljning eller otydlighet kring erbjudna tjänster och produkter
- Företaget skickar erbjudanden utformade som fakturor
- Företaget skickar fakturor utan tidigare kontakt
- Företaget eller produktens namn ger upphov till förväxlingar med etablerade varumärken
- Företagets produkter eller tjänster existerar inte, har uppenbara brister eller saknar värde
- Företaget har konstruerat betydande svårigheter att säga upp tjänster/avtal eller returnera produkter
- Företaget är föremål för polisanmälningar
- Företaget är av typen 'factoringbolag' åt företag publicerade på Svensk Handels Varningslista
- Företaget påstår sig ge ut en tryckt publikation som saknar dokumenterad utgivning eller i övrigt är svår att tillgå
- Företaget saknar styrelse
- Företaget har betydande skulder
- Företaget är registrerat på adresser som sedan tidigare är kända i liknande sammanhang och/eller har styrelseledamöter som är kända från liknande sammanhang
- Företagets handlingar saknar information som försvårar spårbarhet, t ex juridisk person, organisationsnummer, telefonnummer, postadress och/eller e-postadress i kombination
- Företaget visar andra kopplingar till tidigare Varningslistade eller problematiska verksamheter
Röd och ljusröd varning
Det finns två olika kategorier för varningar: röd och ljusröd. Den röda avser företag som bedriver uppenbart bedräglig eller grovt problematisk verksamhet. Den ljusröda avser företag som genererat klagomål baserat på otydlighet vid exempelvis teckning av avtal/försäljning.
God sed vid telefonförsäljning
Svensk Handel har tillsammans med Kontakta (tidigare Sveriges Callcenterförening) tagit fram etiska riktlinjer för försäljning och marknadsföring per telefon mot företag och organisationer. Du kan läsa mer på Kontakta: Etiska regler för försäljning och marknadsföring.





