Minska risken för stölder i din butik

Fem tips – så bör du agera vid en stöld
Om du upptäcker att någon förbereder en stöld, gör det tydligt att du har sett vad som pågår. Ge personen möjlighet att lägga tillbaka varan.
Om någon har stoppat på sig en vara, påminn personen om den undanstoppade varan när hen passerar kassan.
Är personen farlig? Förändras beteendet? Var det gärningspersonens kompisar som kom in i butiken?
Försök få personen att stanna kvar i butiken utan att ingripa fysiskt. Att låta personal bevaka en gripen person i väntan på polis kan ta ett par timmar och även innebära en onödig risk. Betänk även den tid som krävs för två personer att bevaka en gripen person i väntan på polis.
Polisanmäl stölden så snart personen har lämnat butiken. Med vår app Säkerhetscenter kan du göra en anmälan snabbt och enkelt, direkt i mobilen.
Fler tips
Service och personalens agerande
- Utbilda personalen i service och kundbemötande. Ett bra bemötande behåller kunder och stöter bort tjuvar.
- Möt besökaren tidigt i butiken.
- Om någon tittar efter dig i butiken, gå dit! Det är antingen en kund som behöver hjälp eller en tjuv som vill ha dig under uppsikt.
- Var uppmärksam på personer med stora öppna väskor, jackan över axeln eller en klädsel som försvårar signalement.
Varuhantering
- Fronta dina varor regelbundet.
- Plocka bort tomma/brutna förpackningar, provade plagg, tomma galgar med mera.
- Placera stöldbegärliga varor väl synligt, nära kassan.
Hjälpmedel och verktyg
- Investera i en bra kameraövervakning med monitorer vid entrén så att besökaren ser att butiken är övervakad.
- Installera varularm som anpassas efter butikens sortiment och övriga förutsättningar.
- Använd speglar i butiken, de gör att du och din personal får bättre koll på dolda utrymmen.
- Ha skyltar i butiken där det står att alla stölder polisanmäls.
