Rapporten ”Handeln och den digitala brottsligheten” visar på att hela 88 procent av de stora företagen har blivit utsatta för att en falsk webbsida skapats i deras namn. Utvecklingen går snabbt och bedragare använder alltmer sofistikerade metoder för att imitera välkända varumärken, vilseleda konsumenter och stjäla betal- och personuppgifter.
Beroende på syfte kan besökaren av webbsidan förmås utföra olika handlingar så som att ovetandes ladda ner skadlig kod, beställa varor som inte existerar, beställa piratkopior, eller mata in känslig information.
– Antalet falska hemsidor växer lavinartat, och är ett problem året runt. Men när vi nu befinner oss mitt i den intensiva julhandeln uppmanar vi såväl konsumenter som företag att vara på sin vakt. Konsekvenserna drabbar inte bara enskilda privatpersoner utan riskerar att urholka förtroendet för hela branschen, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Företagen upplever att hotbilden ökat
Antalet digitala brott ökar, blir alltmer sofistikerade och svårare att upptäcka. Det gör dagens brottslandskap komplext och inte helt lätt att kartlägga.
Handelns viktiga roll i samhället gör branschen till en av många måltavlor för hotaktörer i digitala miljöer, och många av företagen upplever att hotbilden ökat dramatiskt under senare år. 63 procent av de tillfrågade stora företagen upplever att de är mer sårbara för digitala attacker idag än för tre år sedan. Motsvarande siffra för medelstora företag är 59 procent samt 38 procent för de små företagen.
– Siffrorna speglar hur verkligheten ser ut, och vi ser tyvärr ingen ljusning i horisonten. Snarare tvärtom. Det är av yttersta vikt att företagen förstår sin verksamhet och dess unika sårbarheter för att kunna identifiera och hantera hot, annars riskerar konsekvenserna att bli ödesdigra, säger Nina Jelver.





