
ConnectD:
ConnectD tar kontakt via telefon och vilseleder de drabbade att teckna oskäligt dyra mobilabonnemang genom att hävda att de ringer från ens befintliga operatör. Abonnemang som ofta inkluderar diverse extrakort och onödiga telefonväxlar. Förutom att fakturorna är oskäligt dyra upplever många av de som drabbats att de stressats till att skriva under, att det som avtalats över telefon inte stämmer med vad som senare framgår av avtalet samt att bindningstiden på 60 månader är betydligt längre än vad som avtalats.
FF SVEA svensk mediabyrå
Säljare från FF SVEA svensk mediabyrå ringer upp angående Google-tjänster och får det att låta som att man är deras nuvarande kund. Efter samtalet så skickar de en faktura. Detta trots att man aldrig har varit deras kund. Det har inte funnits något avtal sedan tidigare.
COLLECT INKASSO
Företag som sedan tidigare har pågående ärenden med Scandic Energy och har bestridit, får nu inkassokrav från Collect Inkasso. Inkassokraven avser kostnader för förbrukad el från Scandic Energy. Collect Inkasso uppmanar företagen att skyndsamt betala inkassokravet genom att logga in på www.collectumpay.se och använda inloggningsuppgifter som finns angivet på respektive inkassokrav.