
Just nu får vi på Säkerhetscenter in många anmälningar om falska återköp. Det går till så att gärningspersoner går in i butiken och plockar på sig en eller flera varor. Därefter går de fram för att returnera varorna i kassan. När kassapersonalen ber om att få se ett kvitto så håller gärningspersonen upp sin mobiltelefon med en bild på ett fotograferat kvitto. I vissa fall lyckas gärningspersonerna med återköpen och i andra fall reagerar kassasystemet på att ett återköp redan har ägt rum med berört kvitto.
Rekommendationer
- Informera er personal om bedragarens tillvägagångssätt.
- En reklamation kan lämnas tillbaka med stöd av exempelvis ett kontoutdrag. När det gäller regler för öppet köp sätter butiken själv upp dessa i avtalet med kunden (vid köpet). Det går alltså utmärkt att kräva originalkvitto av kunden för att få lämna tillbaka en vara.
- Fråga om kunden är medlem, köpet kan synas på medlemskontot.
- Kontantåterköp bör alltid kvitteras av kund, säljare och ansvarig. Kontrollera att namn och telefonnummer är tydligt textat.
- Gå igenom kamerabilderna för att se om personen hade med sig varorna in i butiken eller inte. Om möjligt, se om personen plockar på sig varorna i butiken
- Om ni saknar bevis för att personen plockat på sig varorna i butik är det mycket svårt att göra mer. Se till att personalen vet hur långt de får gå så att inte viktiga kundrelationer äventyras (eller juridiska gränser överträds)
- Kamerabilder kan alltid analyseras senare och polisanmälan upprättas när brottet har konstaterats.
- Se över möjligheten att ha en kassa för byten och återköp utanför butiken. Skylta tydligt att byten och återköp endast sker vid denna kassa, ej i butiken.
- Anmäl via appen och tipsa era butiksgrannar om ni drabbas!