
Just nu får vi på Säkerhetscenter in många anmälningar från hela landet om falska återköp. Vi ser att gärningspersoner går in i butiker och plockar på sig varor.
Därefter går de fram för att returnera dessa i kassan. När kassapersonalen ber om att få se ett kvitto så påstår bedragarna att de saknar kvitto då de fått varorna i present. Gärningspersonerna är många gånger påstridiga, höjer rösten och upplevs som hotfulla i sitt kroppsspråk.
Om bedragarna lyckas med återköpen så får de pengar för varor som de stulit. Om återköpen nekas så lämnar gärningspersonerna butiken med varorna som de nyss plockat på sig. Misstankar finns att det i flera fall rör sig gärningspersoner som besöker flera olika butiker samma dag, i samma område.
Rekommendationer
- Informera er personal om bedragarnas tillvägagångssätt.
- En reklamation kan lämnas tillbaka med stöd av exempelvis ett kontoutdrag. När det gäller regler för öppet köp sätter butiken själv upp dessa i avtalet med kunden (vid köpet). Det går alltså utmärkt att kräva originalkvitto av kunden för att få lämna tillbaka en vara.
- Fråga om kunden är medlem, köpet kan synas på medlemskontot.
- Kontantåterköp bör alltid kvitteras av kund, säljare och ansvarig. Kontrollera att namn och telefonnummer är tydligt textat.
- Gå igenom kamerabilderna för att se om personen hade med sig varorna in i butiken eller inte. Om möjligt, se om personen plockar på sig varorna i butiken.
- Om ni saknar bevis för att personen plockat på sig varorna i butik är det mycket svårt att göra mer. Se till att personalen vet hur långt de får gå så att inte viktiga kundrelationer äventyras (eller juridiska gränser överträds)
- Kamerabilder kan alltid analyseras senare och polisanmälan upprättas när brottet har konstaterats.
- Se över möjligheten att ha en kassa för byten och återköp utanför butiken. Skylta tydligt att byten och återköp endast sker vid denna kassa, ej i butiken.
- Skylt med rekommendationer från Svensk Handel om vad som gäller vid återköp finns att hämta och skriva ut här. Denna kan med fördel sättas upp vid kassan.
- Anmäl via appen och tipsa era butiksgrannar om ni drabbas!