
De drabbade har blivit uppringda av säljare som i samtalet säger sig företräda ens befintliga operatör. En BankID-signering stressas fram i tron att man ska få sänkta telefonikostnader men i själva verket har man signerat en portering av företagets telefonnummer till annan operatör. Bindningstiden är ofta väldigt lång och vid uppsägning tillkommer en slutfaktura på alltifrån 10 000 – 250 000 kronor beroende på abonnemang.
Rekommendationer
- Låt dig inte stressas igenom ett samtal med en telefonförsäljare. Ta dig tid och ställ frågor. Om det inte accepteras av säljaren, avsluta samtalet.
- Be att få erbjudandet och villkoren hemskickade i pappersform så att du har möjlighet att läsa igenom allt i lugn och ro.
- Signera ingenting utan att först kontrollera vad det är du signerar.
- Vid digitala signeringar är det viktigt att läsa vad det står i det finstilta innan du väljer att gå vidare med din signering.
- Kolla upp de uppgifter som säljaren presenterar innan du tackar ja till något. Du kan till exempel ringa din operatör och fråga om det stämmer att det finns ett samarbete.
- Var särskilt vaksam om en säljare försöker pressa fram ett godkännande genom att uppge att erbjudandet endast är giltigt idag och endast via telefon.
- Har du tecknat ett avtal du anser vara vilseledande eller bedrägligt, betala inte utan bestrid fakturan och skicka en kopia av bestridandet till varningslistan@svenskhandel.se
- Om avtalet ingåtts muntligt – begär att få ljudfilen skickad till dig.
- Om avtalet ingåtts genom digital signering – begär att få ta del av avtalet som det såg ut vid signeringen.
- Var uppmärksam på uppsägnings- och bindningstider. Är bindningstiden misstänkt kort, kan uppsägningstiden i stället vara väldigt lång.