Månadens fråga - falska hemsidor

Hej Johan,
Du är tyvärr inte ensam om att ha blivit drabbad av det här. Det är ett växande problem, och det är inte lätt att se skillnad på en falsk och en äkta hemsida. Tyvärr är det dessutom ofta så att kunderna inte bara betalar pengar utan att få leveranser. Det är också sannolikt att deras kortuppgifter stjäls så att de kan råka ut för ännu större förluster i efterhand.
Du bör absolut polisanmäla det du råkat ut för och har du webbadresser och andra uppgifter så bör du även anmäla det till det webbhotell som du själv använder dig av.
Du bör också på din hemsida informera om att det finns bedragare där ute och att kunderna ska vara uppmärksamma så att de handlar i rätt nätbutik.
Vi på Svensk Handel har tagit fram en del rekommendationer och tips som du gärna får ta del av och också dela med dig av till dina kunder.
Vänligen,
Nina Jelver, Säkerhetschef, Svensk Handel