Månadens fråga: Ombetts att lämna ut kunduppgifter av polis

Hej!
Jag förstår att det känns obehagligt. Det är dock ganska vanligt att polisen behöver vår hjälp med att reda ut olika brott. Vanligtvis är den information som efterfrågas bara en liten del av det utredningsarbete som polisen bedriver och butiken behöver inte känna oro för att lämna ut det som efterfrågas. Det finns undantag, där jag tycker att du bör ta hjälp av en säkerhetsexpert. Exempelvis om personen hotar dig innan du lämnat ut informationen eller om det finns någon personlig koppling mellan dig och den misstänkte. Kontakta någon av oss på Säkerhetscenter för rådgivning. Oftast är det dock riskfritt att hjälpa till.
Det första vi brukar rekommendera är att inte nöja sig med en fråga från ”en polis”. Se till att få en formell begäran, exempelvis via mail, där ni kan säkerställa att personen verkligen är polis och begär ut uppgifterna som en del av en pågående utredning. Detta är särskilt viktigt då ni lämnar ut personuppgifter som regleras via GDPR. Glöm inte att notera vilken information ni lämnar ut, varför och till vem.
En annan sak att tänka på är att det är butikschef eller säkerhetsansvarig eller annan liknande funktion som lämnar ut uppgifter, inte den anställde som råkar stå i kassan när polisen kommer förbi. Det är ett bra sätt att minska oro och obehag som en anställd kan känna inför en sådan uppgift.
Jag tycker att ni ska försöka att lämna ut den information som efterfrågas. Det är ett sätt att hjälpa polisen i deras arbete. Nästa gång kanske det är ett brott mot er som ska utredas. Om ni känner oro eller har frågor, slå oss en signal! Vi hjälper gärna till med råd och stöd så att ni kan lämna ut informationen på ett säkert sätt.