Månadens fråga

Den här gången besvarar vi en mycket aktuell fråga om organiserade stölder och vidareförsäljning – och vad du som handlare kan göra.
I dag
Dela den här sidan

Fråga:

Hej, jag heter Ali och driver en mindre e-handel med skönhetsprodukter. Jag har fått flera mejl från personer som påstår att de har handlat från min butik – men jag känner inte igen några av beställningarna.

Nu visar det sig att någon har skapat en hemsida som kopierar mitt företagsnamn och layout, men som säljer helt andra produkter. Det känns riktigt obehagligt – och jag är rädd att mitt rykte ska ta skada.

Hur kan jag agera för att stoppa det här och skydda mitt företag?

Svar:

Hej Ali,

Att någon använder ditt företagsnamn eller design för att lura konsumenter är både frustrerande och allvarligt – och du är inte ensam. Vi ser tyvärr att den här typen av falska webbsidor blir allt vanligare, särskilt inom e-handeln.

Det första du bör göra är att tydligt informera dina kunder på din egen hemsida om att det förekommer falska kopior. Lägg gärna till en varningsruta på startsidan med tips om hur man kontrollerar att man handlar hos rätt butik – exempelvis genom att dubbelkolla webbadressen, betalningsalternativ och kontaktuppgifter.

Vi rekommenderar också att du polisanmäler händelsen. Det stärker möjligheten att agera mot bedragarna. Vet du vilket domännamn som använts, kan du även kontakta webbhotellet eller domänleverantören.

Som företagare kan du aktivera aviseringar via Google på ditt företagsnamn och hålla koll på Trustpilot och andra omdömessajter i förebyggande syfte.

/Nina Jelver
Säkerhetschef, Svensk Handel

Läs ett mer utförligt svar här